05.05.21.
(Шановні учні, опрацюйте матеріали уроку на
блозі: прочитайте теоретичну частину та виконайте практичну вправу).
Тема: «Комунікація під час проведення медіації».
Мета: опрацювання
основних фаз роботи медіатора на зустрічі зі сторонами.
Теоретична частина.
Інформаціне
повідомлення.
Етап 1
1. Отримавши
інформацію про випадок, визначити, чи підходить він за критеріями для роботи з
використанням відновлювальних програм;
2. Зв'язатися зі
сторонами по телефону і домовитися про проведення індивідуальної зустрічі
Етап 2 Індивідуальні зустрічі зі сторонами
1 . Створення основи для діалогу зі
стороною 2. Розуміння ситуації
3. Пошук
варіантів виходу
4. Підготовка до зустрічі
Етап 3 Зустріч сторін. Медіативна бесіда
1. Вступ
2. Бачення сторін конфлікту (окремі точки
зору)
3. Прояснення
конфлікту. Визначення проблем та інтересів
4. Вирішення проблеми. Розробка можливих
рішень
5.
Домовленість
Етап 4 Реалізація домовленостей Перевірка та, у разі необхідності, корекція
домовленостей Основні фази роботи
медіатора на індивідуальній зустрічі зі стороною (додаток 3)
1. Створення
умов для діалогу зі стороною Попередня інформація, визначення місця,
домовленість про зустріч
2. Початок діалогу. Встановлення контакту
Представлення медіатора (прояснення позиції медіатора) 3. Розуміння ситуації Пропозиція розповісти
про ситуацію. Допомога у формулюванні наслідків, що настали в результаті
конфліктної ситуації. У разі тривалих взаємин допомога у формулюванні проблем у
взаєминах. Пропозиція сформулювати стратегічно важливі пріоритети (цілі, інтереси),
які важливо досягти (зберегти) у вирішенні конфліктної ситуації. Формулювання
питань, що цікавлять сторону, як основу для порядку денного майбутньої
зустрічі.
4. Пошук
варіантів виходу Пропозицію розглянути варіанти виходу (розгляд варіантів рішень
та їх можливих наслідків). Обговорення зустрічі сторін як простору обговорення
і прийняття рішень. Фіксація питань, які важливо обговорити на зустрічі.
5. Підготовка до зустрічі сторін Пояснення
правил, ролі медіатора, етапів зустрічі, формування порядку денного.
Практична частина.
Відео «Як
працює медіація та відновне правосуддя?»
https://www.youtube.com/watch?v=rEB
Домашнє завдання.
(Розробити проєкт
"Роль медіатор у вирішенні шкільного конфлікту")
28.04.21.
Посилання на урок - https://meet.google.com/jbz-xhkg-fvn
(Шановні учні, опрацюйте теоретичну частину та
виконайте домашнє завдання)
Тема «Правила та принципи медіації»
Мета: формування знань про правила та принципи
медіації.
Теоретична частина.
Інформаціне
повідомлення.
Правила медіації:
• Слухати іншого і не перебивати його, навіть
якщо з ним не згоден, щоб у кожного була можливість визначитися і бути почутим.
• Не ображати один одного, щоб всі відчували
себе в безпеці.
• Дотримуватися
конфіденційності, тобто не розповідати оточуючим, що відбувалося на зустрічі
(тільки про досягнуту
домовленість).
• Кожен учасник може при
необхідності зробити перерву, запропонувати перенести зустрічі на інший
день.
• Кожен учасник може відмовитися від медіації.
• Медіатор
може поговорити з кимось із учасників наодинці.
• Медіатор може
перервати медіацію.
Принципи медіації Під час
проведення процедури медіації усі сторони повинні пам’ятати про певні правила
та обв’язки, яких необхідно дотримуватися – основні принципи медіації:
• Добровільність – кожна
з сторін добровільно приймає рішення щодо участі у переговорах і усвідомлює, що
рішення може бути досягнуте тільки шляхом співробітництва; можливість
добровільного припинення процесу на будь-якому
етапі.
• Розподіл відповідальності – сторони несуть
відповідальність за прийняття рішення та його виконання, медіатор – за дотримання правил та принципів процедури.
• Нейтральність, безпристрасність – під час
процесу медіатор не займає позицію
однієї з сторін, не оцінює їх, а в рівній мірі допомагає обом. Медіатор є
нейтральним по відношенню до конфлікту (не «втягується» у суперечку) і, в той
же час, щиро прагне допомогти сторонам знайти найкраще для обох рішення.
• Конфіденційність – усе, що відбувається на медіації не
розголошується ні медіатором, ні сторонами.
За винятком ситуацій, коли сторони планують завдати шкоди собі чи
комусь.
• Прийняття
відповідальності за наслідки конфлікту. Вирішуючи конфлікт за допомогою
медіації, сторони повинні налаштуватися на співробітництво, і це є головною
задачею медіатора – спеціально підготовленого посередника у вирішенні
конфліктів, який однаково підтримує обидві сторони та допомагає їм знайти
взаємоприйнятне рішення.
Практична частина.
Вправа «Перевірте себе»
Мета: закріпити набуті знання.
Час: 10 хв.
Хід вправи
Перечитайте наведені
нижче висловлювання медіатора і визначте, які з них відповідають принципам
процесу медіації, а які ні? Чому? Що в них треба змінити?
1.Ти що не знаєш, що
дівчат бити не можна!
2. Дякую за розповідь, Марино, а тепер давай
послухаємо Тетяну. 3. Тільки ви самі
можете запропонувати рішення цієї проблеми.
4. Як ви взагалі додумались вчинити бійку в
класі? Ви не знаєте правил поведінки?!
5. Тільки від вас
залежить рішення вашої ситуації.
6. Дякую вам, шановні
учасники, за те, що ви добровільно погодились сьогодні разом зі мною розглянути
цю проблему.
7. Я вважаю, що вам треба один в одного
попросити вибачення, потиснути руки і йти на уроки.
Відео «Принципи, правила, структура медіації»
https://www.youtube.com/watch?v=MDd
Домашнє
завдання. (Вивчити конспект)
Бажаю успіхів!
21.04.21.
Шановні учні, виконайте, будь ласка,
самостійну роботу за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/1XsLuNNtACuwLy1Zi0mAjR0UOuAoIxVm6fKNRYUcdTFc/edit?usp=sharing
Бажаю успіхів!
14.04.21.
Посилання на урок - https://meet.google.com/utt-uvxs-kzf
(Шановні учні, також опрацюйте матеріали уроку на
блозі).
Лекція на тему «Документація медіатора»
Мета: ознайомлення
із основними документами медіації.
План:
1. Укладання договору.
2. Угода за результатами медіації
1.Укладання договору.
1. Договір про проведення медіації укладається між
сторонами конфлікту (спору) та медіатором (медіаторами).
2. У договорі про проведення медіації
зазначаються:
1) дата і місце укладення договору;
2) відомості про медіатора (медіаторів),
сторони медіації, а також організацію, що забезпечує проведення медіації (за
наявності);
3) строки та місце проведення медіації;
4) мова проведення медіації;
5) предмет конфлікту (спору);
6) права та обов'язки учасників медіації;
7) правила проведення медіації;
8) умови та порядок оплати винагороди
медіатора (медіаторів) та відшкодування витрат на організацію та проведення
медіації;
9) умови конфіденційності медіації та
наслідки їх недотримання учасниками медіації;
10) відповідальність медіатора
(медіаторів) та сторін медіації за порушення умов договору про проведення
медіації;
11) порядок та підстави для припинення
медіації;
12) інші умови, визначені медіатором
(медіаторами) та сторонами медіації.
Виконання
договору про результати медіації
1.
Договір про результати медіації є обов'язковим для виконання сторонами медіації.
2.
У випадку порушення стороною медіації своїх зобов'язань за договором про
результати медіації, інша сторона медіації має право звернутися до суду з
позовом до сторони, що порушила свої зобов'язання за договором про результати
медіації, про зобов'язання виконати умови такого договору.
2.Угода
за результатами медіації
1. Угода за результатами медіації повинна
містити спільне рішення сторін медіації про врегулювання конфлікту (спору) та є
обов'язковою для виконання сторонами.
2. Угода за результатами медіації,
укладена сторонами медіації у письмовій формі, повинна містити відомості про:
1) дату і місце укладення угоди;
2) сторони медіації та їх представників;
3) медіатора (медіаторів), договір про
проведення медіації або правила проведення медіації;
4) узгоджені сторонами медіації
зобов'язання, способи та строки їх виконання, а також наслідки їх невиконання
або неналежного виконання;
5) інші умови, визначені сторонами
медіації.
Угода за результатами медіації, укладена
сторонами медіації у письмовій формі, може бути підписана медіатором
(медіаторами).
3. Угода за результатами медіації не
повинна містити положень, які суперечать законам України, інтересам держави і
суспільства, його моральним засадам.
Відео "Шкільна медіація"
https://www.youtube.com/watch?v=LRqdjRDLkEk&ab_channel=EdEra
Запитання
для самоперевірки (письмово):
1.Назвіть, що
саме зазначається в договорі про медіацію?
2.Яку інформацію
повинна містити угода за результатами медіації?
3.Чи може угода
за результатами медіації містити положення, які суперечать законам України?
Д.з. Підготуватись
до самостійно роботи за такими темами: «Викрадення конфлікту», «Переваги
медіації», «Портрет медіатора», «Документація медіатора».
07.04.21.
(Шановні учні, опрацюйте матеріали уроку на блозі:
прочитайте теоретичну частину та виконайте практичну вправу).
Тема «Портрет медіатора»
Мета: візуалізувати уявлення про медіатора.
Теоретична частина.
Інформаціне повідомлення.
Медіатор – це спеціально підготовлений
нейтральний та незалежний фахівець, який допомагає сторонам конфлікту (спору) у
його врегулюванні, організовує та проводить медіацію.
Важливо пам’ятати, що у процесі
медіації:
· рішення
приймаються сторонами самостійно і спрямовані на задоволення їхніх
глибинних потреб та інтересів;
· медіатор не
пропонує варіанти і не приймає рішення за учасників.
Вимоги до медіатора
1. Медіатором може бути фізична особа, яка має вищу освіту та пройшла базову підготовку у сфері медіації в Україні або за її межами.
2. Медіатором не може бути особа, яка має незняту чи непогашену судимість, визнана судом обмежено дієздатною або недієздатність.
3. Сторони медіації, державні органи та органи місцевого самоврядування можуть встановлювати додаткові вимоги до медіаторів, яких вони залучають або послугами яких користуються, у тому числі щодо віку, освіти, досвіду роботи.
4. Об'єднання медіаторів та організації, що забезпечують проведення медіації, можуть встановлювати додаткові вимоги до медіаторів, яких вони включають до своїх реєстрів.
Підготовка у сфері
медіації
1. Базова підготовка у сфері медіації становить не
менш як 90 годин навчання медіатора, у тому числі 45 годин практичного
навчання, та включає теоретичні знання щодо принципів, порядку та методик
проведення медіації, правового регулювання медіації, етики медіатора, ведення
переговорів, врегулювання конфліктів (спорів), а також практичні навички їх
застосування.
2. Підготовку у сфері медіації здійснюють заклади
освіти, а також організації, що забезпечують проведення медіації, суб'єкти
господарювання незалежно від форми власності та організаційно-правової форми,
що мають право надавати послуги у сфері медіації або організовувати їх надання
відповідно до законодавства.
3. Підготовка у сфері медіації, крім базової, може включати
додаткову спеціалізовану підготовку медіатора відповідно до програм навчання,
розроблених суб'єктами, зазначеними у частині другій цієї статті.
4. Після проходження підготовки та підтвердження
набутих компетенцій видається документ, у якому зазначаються:
1) прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) особи,
яка проходила підготовку;
2) найменування суб'єкта, що здійснив таку підготовку;
3) кількість годин навчання, в тому числі практичного
навчання.
До документа, який підтверджує проходження підготовки,
може додаватися опис програми навчання і набутих компетенцій медіатора, а також
інші відомості про результати підготовки.
5. Суб'єкти, що здійснюють підготовку у сфері
медіації, ведуть та оприлюднюють реєстри своїх випускників, в яких зазначають
відомості, передбачені частиною четвертою цієї статті.
Права медіатора
1. Медіатор має право:
1) самостійно визначати методику проведення медіації
за умови дотримання вимог законодавства про медіацію, правил проведення
медіації та етики медіатора;
2) отримувати від сторін конфлікту (спору) інформацію
про такий конфлікт (спір) в обсязі, необхідному та достатньому для проведення
медіації;
3) провадити свою діяльність на оплатній чи
безоплатній основі, індивідуально або разом з іншими медіаторами, утворювати
об'єднання медіаторів;
4) на відшкодування витрат, здійснених для підготовки
і проведення медіації, а також на винагороду у розмірі та формі, передбачених
договором про проведення медіації та/або правилами проведення медіації;
5) відмовитися від проведення медіації з етичних або
особистих міркувань;
6) збирати та поширювати знеособлену інформацію про
кількість, тривалість та результативність проведених ним медіацій;
7) мати інші права, передбачені законодавством,
договором про проведення медіації або правилами проведення медіації.
Обов'язки медіатора
1. Медіатор зобов'язаний:
1) виконувати свої обов'язки відповідно до цього
Закону, дотримуватися принципів медіації, правил проведення медіації та етики
медіатора;
2) не розголошувати відомості, одержані ним у зв'язку
з проведенням медіації;
3) повідомити сторонам медіації до початку та протягом
проведення медіації про обставини, що можуть викликати обгрунтовані сумніви у
його незалежності та неупередженості, проводити медіацію лише за наявності
письмової згоди всіх сторін медіації та відповідно до свого внутрішнього
переконання щодо дотримання ним принципів незалежності та неупередженості;
4) припинити медіацію у разі суперечності між
особистими інтересами медіатора та його обов'язками, яка може вплинути на його
неупередженість та нейтральність під час медіації, а також у разі наявності
інших обставин, що унеможливлюють його участь або вимагають припинення його
участі в медіації;
5) поінформувати сторони та інших учасників медіації
про їх права та обов'язки, принципи та правила проведення медіації, можливість
отримання консультацій у відповідних спеціалістів (експертів), наслідки
укладення договору про проведення медіації та/або угоди за результатами
медіації в письмовій чи усній формі, професійний досвід та компетенцію
медіатора;
6) керувати медіацією;
7) постійно підвищувати свій професійний рівень;
8) не рідше одного разу на рік на безоплатній основі
надавати послуги з проведення медіації, у якій однією із сторін є особа, яка
перебуває під юрисдикцією України, якщо її середньомісячний дохід не перевищує
двох розмірів прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно
до закону для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп
населення, або особа з інвалідністю, яка отримує пенсію або допомогу, що
призначається замість пенсії, у розмірі, що не перевищує двох прожиткових
мінімумів для непрацездатних осіб, у разі звернення таких осіб до медіатора;
9) виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством.
Відповідальність
медіатора
1. Медіатор несе відповідальність за порушення вимог
цього Закону в порядку, передбаченому законом.
2. Медіатор також може нести відповідальність,
визначену статутом та/або положенням про об'єднання медіаторів, членом якого
він є.
Практична частина.
Відео "Медіація - крок до порозуміння"
https://www.youtube.com/watch?v=IH3Ua_EmroU
Домашнє завдання.
(Створити буклет "Роль медіатора у вирішенні конфліктів")
31.03.21.
Посилання на урок - https://meet.google.com/kba-jznh-fwq
(Шановні учні, також опрацюйте матеріали уроку на блозі: прочитайте теоретичну частину та виконайте практичну вправу).
Тема «Переваги медіації»
Мета:
визначення позитивних та негативних сторін медіації.
Теоретична частина.
1.Робота в групах «Переваги та
недоліки медіації».
Мета: визначити різні сторони медіації.
Хід вправи
Клас
поділяється на групи. Одна група пише
на аркуші паперу переваги медіації, інша – недоліки. По завершенню кожна група
презентує свої напрацювання.
Обговорення.Узагальнення:
Переваги:
- Медіація дає сторонам можливість впливати одна
на одну таким чином, щоб діяти у взаємовигідному руслі й відтак контролювати
свої збитки. Замість того, щоб виходити з суперечки з результатом «один
переможець і один переможений», сторони за допомогою медіації отримують таке
рішення, за якого вони обидві залишаються у виграші.
- Наступною перевагою медіації є її
добровільність. Сторони конфлікту беруть участь у медіації на осно- ві взаємної
згоди та власного волевиявлення. Учасник будь-коли може покинути стіл
переговорів за власним бажанням.
-
Медіації притаманні й такі позитивні риси як швидкість та економічність. Аналізуючи рівень національного судочинства,
В. Землянська зазначає, що наші суди не справляються з тією кількістю справ,
яка до них надходить, провадження у справі деколи триває роками, часто-густо
судові вироки не виконуються, а рівень довіри до судової системи загалом є дуже
низький. Оскільки медіація може бути застосована вже на ранній стадії спору, то
його врегулювання відбувається значно швидше, ніж у суді.
Також при медіації
має місце скорочення витрат сторін, іноді достатньо значних, за рахунок
відсутності судових витрат.
- На користь медіації свідчить і її
конфіденційність. Інформація щодо підготовки та проведення медіації є
конфіденційною, якщо сторони не домовилися про інше. Медіатор не має права
розголошувати інформа- цію щодо медіації без письмової згоди сторін
Істотними недоліками медіації при
вирішенні правових конфліктів є також і те, що:
– в
медіації складніше бути впевненим у професіоналізмі медіатора, ніж судді в
судовому процесі, тим більше, що медіатор повинен виступати фахівцем відразу в
декількох сферах, що на практиці досить складно;
–
більш сильні сторони отримують можливість нав’язати свою точку зору слабшим,
оскільки медіація (в силу своєї неформальності) надає менше процесуальних
гарантій, ніж судовий розгляд справи чи арбітраж;
– механізм медіації, в центрі уваги якого знаходяться спори та конфлікти між приватними сторонами, приховують від суспільства деякі значні спори, які мають чи можуть мати соціально значущі наслідки
2.Інформаційне повідомлення «Вирішення конфлікту за допомогою медіації та
суду».
Мета: порівняти та
визначити конструктивність способів вирішення конфлікту за допомогою медіації
та суду.
Медіація
Форма управління
конфліктом, яка залучає третю особу – медіатора – яка допомагає в обговоренні
та розв’язанні проблеми. Рішення проблеми іде від тих, хто задіяні в конфлікті,
а не від медіатора. Медіатори не дають порад і не приймають рішення.
Домовленість про медіацію зосереджується на майбутньому.
Але, безумовно, не
варто думати, що медіація – це панацея від усіх негараздів. І перший, і другий
підхід мають свої “за” і “проти”. Перший підхід умовно назване “суд”, а другий
– “медіація”.
Суд
За
- Суддя –
неупереджена особа і приймає обов’язкове рішення.
- Обидві сторони
зможуть розповісти свої історії, залучаючи для підтримки свідків.
- Не існує
спеціальних правил, яких треба дотримуватися для забезпечення справедливості.
- Суддя, як
неупереджена особа, звертатиметься до закону і на його основі прийматиме
рішення.
Проти
- Обидві сторони
вимушені згадувати минуле, а не зосереджуватися на майбутньому.
- Сторони можуть не
продовжувати стосунки по закінченні розгляду справи.
- Не існує згоди щодо
того, як сторони мають поводитися по закінченні слухання справи в суді.
- Одній чи обом
сторонам можуть не сподобатися рішення судді.
Медіація
За
- Справедливість,
нейтральність, об’єктивність.
- Кожна
сторона описує проблема зі свого боку, і це не забороняється законом.
- Сторони мають
можливість послухати одна одну і почути, як бачить проблему інша сторона.
- Сторони
безпосередньо беруть участь у розв’язанні проблеми.
- Сторони будуть
більш схильні підтримувати свої стосунки.
- Процес може бути
дешевшим і займати менше часу.
Проти
- Сторони
безпосередньо беруть участь в пошуку рішення, яке задовольняє обох. Це може
ускладнити та затягнути процес.
- Сторони повинні
сідати за один стіл і обговорювати проблему, але люди не завжди готові це робити.
- Сторони можуть
перейматися недостатністю забезпечення правовою санкцією угоди, що була
досягнута.
- Одна сторона може
бути більш балакучою чи агресивною, тоді інша може відчувати себе пригніченою.
Обговорення.
Практична частина.
3.Дві казки: Про верблюдів, числа
та багато інших речей
І. Одного разу
мулла сів на верблюда і відправився до Мекки. Під'їжджаючи до оази, він побачив
трьох чоловіків, що стояли і плакали. Він зупинив верблюда і запитав:
"Діти мої, що сталося?" Вони відповіли: "Щойно помер наш батько,
а ми його так любили". "Але, - сказав мулла, - я впевнений, що він
любив вас не менше і залишив вам щось у спадщину". Троє чоловіків
відповіли: "Так, він залишив нам верблюдів. Старшому синові він заповів
половину верблюдів, середньому - третину, а молодшому - дев'яту частину. Ми
погодилися з цим, але ось в чому проблема: верблюдів 17, а це просте число. Ми
любимо верблюдів і не можемо їх поділити." Мулла подумав і сказав: "Я
віддаю вам свого верблюда, тоді ви матимете 18 верблюдів". Але чоловіки закричали:
"Ні, ви не можете цього зробити, адже ви їдете у якихось важливих
справах!" Мулла зупинив їх і сказав: "Діти мої, беріть цього верблюда
і діліть свою спадщину". Отож вони поділили 18 на 2, і старшому сину
дісталося 9 верблюдів. 18 поділили на 3, і середній син одержав 6 верблюдів.
Нарешті, 18 поділили на 9, і молодший син забрав своїх 2 верблюдів. У сумі це
дало 17 верблюдів. Один верблюд залишився, верблюд мулли. І тоді мулла запитав:
"Ви задоволені? Отже, я можу забрати свого верблюда назад?" Троє
вдячних чоловіків, не дуже добре розуміючи, що ж сталося, сказали: "Так,
звичайно". Мулла благословив їх, заліз на свого верблюда і поїхав далі.
Останнє, що побачили троє братів, була маленька хмарка куряви, що швидко
розтанула у призахідних променях сонця.
ІІ. Одного разу
адвокат у своїй розкішній машині їхав пустелею. Проминаючи оазис, він помітив
трьох чоловіків, що стояли і невтішно плакали. Адвокат зупинив машину і запитав
їх: "В чому справа?" "Щойно помер наш батько, а ми його так
любили", - відповіли чоловіки. "Але, - зауважив адвокат - я
впевнений, що він залишив заповіт. Може, я зможу чимось допомогти вам.
Звичайно, за певну плату."
Тоді троє братів
відповіли, що батько залишив їм верблюдів, половину він заповів старшому
синові, третину - середньому, і шосту частину - молодшому. "Ми згодні з волею батька, але от
біда: батько залишив 17 верблюдів, а 17 це просте число. Що нам робити?"
-- завершили вони свою розповідь.
Адвокат трохи
подумав і запропонував: "Все дуже просто. П'ять верблюдів ви віддаєте
мені, залишається 12. Ви ділите 12 на 2, 3 і 6 і одержуєте відповідно 6, 4 та 2
верблюди". Так вони й зробили. Адвокат прив'язав 5 нещасних верблюдів до
своєї машини і зник, залишивши за собою величезну хмару куряви, яка закрила
вечірнє сонце.
Обговорення.
Два способи розв'язання конфлікту. Ваш вибір?
Домашнє завдання. (В робочих зошитах письмово виконайте вправу).
Вправа «Портрет медіатора»
Хід вправи
Кожен учасник уже
має певні уявлення про те, яким повинен бути медіатор. Учням пропонується
скласти портрет медіатораи в зошиті, де записати якість або характеристику, якими повинен
володіти медіатор.
Бажаю успіхів!
20.01.2021
(Шановні учні, опрацюйте матеріали уроку на блозі: прочитайте теоретичну частину, перегляньте відео та виконайте практичну вправу).
Тема:
Техніка «Я – твердження у спілкуванні»
Мета: формування
розуміння способу формулювання власних інтересів у такий спосіб, щоб бути
почутим іншою особою.
Теоретична частина.
Інформаційне повідомлення «Я- твердженням»
Важливим
моментом покращення спілкування є вияв ваших почуттів та інтересів таким чином,
щоб вони не сприймалися партнером/партнеркою як погроза у його адресу. Для
цього рекомендується перейти від «Ти-тверджень» до «Я-тверджень». Якщо у фразі,
яку ви використали, на першому місці стоїть «Ти», складається враження, ніби ви
вважаєте, що лише ви самі маєте рацію, а ваш опонент помиляється, що ви
звинувачуєте його у чомусь, вимагаєте від нього пояснення чи виправдання: «Ти
не так поводишся», «Ти не повинен був цього робити», «Ти завжди робиш
по-своєму», «Ти ніколи не…». Висловлювання такого типу спричиняють відхилення
від суті проблеми і переносять увагу на особистість того, кого вважають
неправим.
Більш конструктивною формою висловлювання є
«Я-твердження» (за Дж.-Г. Скоттом), що є складнішими за конструкцією, проте є
більш ефективними у спілкуванні.
За допомогою «Я-твердження» можна передати свої інтереси, почуття
стосовно ситуації, не звинувачуючи і не критикуючи при цьому іншу людину.
Формула «Я-твердження»
Я почуваюся…(власні почуття і переживання
стосовно ситуації),
- коли ти… (опис конкретних дій співрозмовника,
які викликають негативні емоції),
- тому що… (пояснення, чому дії співрозмовника
викликають такі емоції, висловлення власних інтересів),
- ось чому я хочу/бажаю/хотіла б… (бажані зміни
в діях співрозмовника).
Різницю між «Ти-твердженням» і «Я- твердженням»
можна побачити на прикладі сценок.
Сценка №1. «Ти-твердження»
ЛОРА: Не можу повірити, що ти забула взяти з
собою наш плакат. Ти така забудько! Завжди запізнюєшся і ніколи нічого не робиш
своєчасно! Як же нам тепер робити презентацію?
ПОЛІНА: Але ж ти відмовилася допомагати
мені минулого вечора. Через це мені довелося працювати над плакатом до самої
ночі, і я ледве не проспала школу цього ранку. Я так поспішала, що забула взяти
з собою плакат. Моєї провини тут немає.
Сценка №2. «Я-твердження»
ЛОРА: Поліно, я дуже незадоволена, що в нас
немає плакату. Без нього ми не зробимо презентацію. Мені дуже хотілося б, щоб
якимось чином ми отримали його ще до обіду.
ПОЛІНА: Мені дуже шкода, що я забула його дома.
Я так поспішала сьогодні вранці. Чудово розумію, що без цього плакату ми не
зможемо зробити презентацію. Може моя мама зможе завезти його в школу по дорозі
на роботу?
Питання для обговорення:
В чому полягає різниця між першою та другою
сценками?
Як би ви зреагували, якщо б до вас звернулися
так, як у сценці 1? А в сценці 2?
Які недоліки застосування «Ти-твердження»
під час конфлікту?
Які переваги застосування «Я-твердження»
під час конфлікту?
Відео "Ефективна комунікація"
Практична частина.
Домашнє завдання. (В робочих зошитах письмово виконайте вправу)
Вправа «Зміни ТИ на Я»
Завдання:
переформулюйте «Ти-твердження» на «Я-твердження»:
- Ти повинен
добре вчитися!
- Ти повинен поважати старших!
- Ти маєш думати
про майбутнє!
- Ти повинен слухати вчителів та батьків!
- Ти повинен на
уроці сидіти спокійно і уважно слухати!
• Прокоментуй
відповіді.
Бажаю успіхів!
Посилання на урок в Zoom (13.01.2021 р.)
https://us04web.zoom.us/j/74081091439?pwd=U0hiQ1haaHhHM0dlbEpUQjhFZ21oQT09&fbclid=IwAR1dPH0UlmAj-NOJLr3bYmgFA6yEEhtfTQWbNrYRCezTKUFpp1-U-D6vQv8#success
Відеозапис заняття
https://drive.google.com/file/d/1T480lEmqgw034lH-xGrPcfy4oceE1qNZ/view?usp=sharing
Комментариев нет:
Отправить комментарий