Страницы

Корекція розвитку 7-Г

5 грудня 2022 року

Покликання  на урок: https://meet.google.com/ovy-feem-qcp 

Тема: Перегляд та обговорення навчальних телепередач.

Мета: Розвивати вміння працювати з навчальними телевізійними передачами як джерелом інформації.

(Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок   

Інформаційне повідомлення «Навчальні передачі на телебаченні».

Мета: Проінформувати учня про особливості навчальних телепередач.

Хід: Навчальне кіно з'явилося понад 70 років тому. Масове застосування навчального кіно в загальноосвітній школі почалося у передвоєнні роки. З того часу воно інтенсивно розвивається і вдосконалюється.

Навчальне кіно значно розширює можливості навчального процесу. За допомогою навчальних кінофільмів учні мають можливість спостерігати внутрішні процеси і явища, які без кінофільму побачити неможливо. Наприклад, здійснити мандрівку по земній кулі, подорож у космос, побачити ріст рослини, розкриття квітки, більш глибоко усвідомити історичні події минулих років і под.

Телебачення як засіб навчання, виховання і розвитку учнів увійшло до загальноосвітньої школи порівняно недавно. Незважаючи на це, воно широко використовується у сучасній школі завдяки специфічним можливостям: показувати події у момент їх здійснення і на будь-якій відстані від учнів; використовувати великий план, що наближає учнів до дії, предмета вивчення; робити глядачів - учнів співучасниками подій, які показуються на екрані (ефект присутності); працювати на велику аудиторію (клас, група класів, усі учні школи); створювати найкращі умови для спостереження (бачити лише те, що потрібно для навчання, виховання, розвитку).

Навчальні телевізійні передачі транслює друга програма Українського телебачення. Це передачі з історії України, всесвітньої історії, української літератури, світової літератури, музики, трудового навчання. Телепередачі складають відповідно до програм шкільних навчальних дисциплін і показують водночас із вивченням даної теми уроку. При цьому телепередача не просто повторює матеріал підручника, а подає інформацію про останні досягнення науки і техніки, широко використовує можливості й переваги телебачення.

Телевізійна передача має той недолік, що вона, як правило, не повторюється. Для повторного перегляду телепередачі її записують на спеціальну стрічку, яку називають відеострічкою, а апарат, на якому виконується запис, відеомагнітофоном.

Готуючись до перегляду фільму, учень повинен попередньо ознайомитись із змістом кінофільму чи телепередачі. Це можна зробити, переглянувши фільм або ознайомившись із монтажним листом, у якому описано зміст навчального кінофільму, зазначені номери монтажних кадрів, їх метраж, зміст кадрів і звукового супроводу. Зміст, структура, особливості телеінформації розкриті також у анотаціях на навчальні передачі. Крім того, попередньому ознайомленню із змістом телепередач, як ми вже зазначали, сприяють спеціальні телерубрики.

Практичний блок

Практична вправа «Редактор телепередачі».

Мета: Навчити працювати з окремими частинами телевізійної передачі, сприймати їх зміст за допомогою різних органів сприйняття. Розвивати уміння розуміти зміст інформації окремих частин телевізійної передачі за допомогою різних типів сприйняття, логічне мислення та прогностичні здібності, усне мовлення, вміння роботи з текстом та складання плану та питань. Виховувати повагу до працівників телебачення.

Стимульний матеріал: Телепередачі у відеозаписах: «Молодіжне телебачення», «Телепередача для дітей», «Здорова дитина – хороший учень».

Хід: Здійснюється перегляд та обговорення телепередач «Молодіжне телебачення», «Телепередача для дітей», «Здорова дитина – хороший учень»:

- Весь фільм;

- Стоп-кадр (зупинка фільму, питання щодо переглянутого фрагменту);

- "Мовчазний перегляд" (показ частини фільму без звуку, учні повинні здогадатися, що відбувається на екрані);

- Вгадування подальшого ходу подій;

- Завдання "дописати сценарій";

- Прослуховування без перегляду (вимкнути зображення, слухаючи звук, розповісти, що відбувається на екрані);

- Відновити текст (по ходу перегляду заповнити пропуски в написаному на дошці тексті);

- Переказ переглянутої частини;

- Переглянути й відзначити правильний варіант відповіді;

- Зіставлення фактів (можна запропонувати перегляд декількох відео фрагментів для порівняння);

- Відновити послідовність;

- Скласти план (сценарій відео);

- Відмітити незрозумілі моменти, цікаві фрагменти, те, що нового дізнався;

- Придумати питання до відео та ін.

 

21 листопада 2022 року

Покликання  на урок: https://meet.google.com/ovy-feem-qcp

 

Робота з навчальною книгою

Мета: розвивати вміння правильно працювати з книгою.

(Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок   

Відеолекція «Чому потрібно читати книгу щодя?»

https://institute-culture.uz.ua/img/%D0%

Практичний блок

Вправи для покращення техніки читання.

https://www.google.com/search?

24-25 жовтня 2022 року

Покликання  на урок: https://meet.google.com/ovy-feem-qcp

 

Розвиток мотивації до навчання

Мета: розвивати внутрішню мотивацію до навчання

(Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок   

Значення мотивації у навчанні

Як і більшість видів діяльності чи дій, які здійснюють люди, мотивація - це рушій робить цю діяльність успішною. Ця мотивація може бути як внутрішньою, коли ми робимо щось для простого задоволення; або зовнішні, коли нас спонукає досягнення зовнішньої винагороди.

Так само на мотивацію може впливати і наш настрій. Іноді різні ситуації ми переживаємо щодня станом нашого настрою І тому це також впливає на нашу мотивацію до виконання певних завдань, включаючи навчальні звички.

Наприклад, одного дня ми можемо прокинутися дуже вмотивованими до навчання, ми маємо намір провести день у бібліотеці і відчуваємо себе повними сил. Однак під час сніданку вони повідомляють нам погані новини. Найбезпечніше, що наш настрій падаєТому мотивація падає, і ми втрачаємо бажання йти вчитися.

Крім того, вивчати звички, як і багато інших видів діяльності, необхідно починати з вихідної точки, планування та методології, за допомогою якої ми будемо керувати своєю роботою. Нарешті, і очевидно, нам потрібна мета, мета, заради якої ми вирішили розпочати навчання.

Зазвичай це наші мотиваційні стратегії для навчання зумовлені нашим сприйняттям предмета чи предмета, або завдання, які ми маємо зробити для вивчення. Наприклад, безумовно, ми не будемо сприймати одне і те ж дослідження для предмета з великою кількістю теоретичного матеріалу, ніж для іншого, який є більш практичним.

Стаття, пов’язана з цим: „П’ять стратегій та рекомендацій щодо боротьби з демотивацією”

12 порад, як мотивувати вас під час навчання

Далі ми побачимо низку порад, щоб розпочати навчальну сесію було чимось дуже привабливим і стерпним. Дотримуючись цих невеликих кроків, вони потроху стануть звичаями і Ваша успішність значно покращиться.

1. Сплануйте навчальну сесію

Важливо почати з планування навчальної сесії. Виберіть, який предмет чи предмети ви збираєтесь вивчати та спробуйте дати собі обмеження в часі для цього. Хороша ідея - скласти перелік завдань, які потрібно виконати під час сесії, та упорядкувати їх відповідно до їх пріоритету. По мірі просування завдань ви будете почуватись більш мотивованими та виконаними.

2. Ставте невеликі цілі

Встановлення невеликих цілей або завдань у ті моменти, коли навчальний або робочий матеріал має великі обсяги * *, допоможе нам відчувати себе виконаними, а отже, підтримувати високу мотивацію

Можливо, вам буде цікаво: "10 порад для того, щоб вчитися краще та ефективніше"

3. Спочатку зроби найважче

У перші моменти навчання - це коли ми маємо більше енергії. Ця енергія буде потроху витрачатися з часом, тому набагато ефективніше виконувати ті заходи або вивчати ті предмети, які нам найважчі в цей час.

В іншому випадку, якщо ми збережемо це остаточно дуже ймовірно, що у нас майже не залишилося сил і ми сприймаємо це завдання набагато складніше, ніж воно є.

4. Уникайте відволікань

Мобільний телефон, соціальні мережі, Інтернет, телебачення тощо. Все це відволікаючі агенти, відволікають нас від нашого завдання і змушують наш розум блукати, що значно ускладнює переорієнтацію на наше завдання.

Усі ці відволікаючі фактори лише витрачають багато часу, бути менш ефективними і тому сприяти нам у розвитку почуття некомпетентності та демотивації.

5. Час від часу відпочивайте

Настійно рекомендується зробити деякий перерву, перш ніж втома набере силу. Якщо ми залишимо своє завдання, коли вже не можемо його виконати, нам буде дуже важко його відновити, і, безумовно, ми будемо робити це невмотивовано.

Ідеально робити невеликі перерви 10-15 хвилин, коли ми помічаємо найменший симптом втоми. Таким чином, ми будемо набагато чіткіше і з більшою енергією повернемося до того, щоб сісти за роботу.

6. Нагородити себе

Після закінчення робочого або навчального заняття нагородіть себе невеликими винагородами. Якщо ви вважаєте, що зробили добре або що робота була результативною Дозвольте собі якусь винагороду, яка мотивує вас.

Щоб зробити це ефективно, ви можете виконати такі дії:

Поставте мету і встановіть винагороду заздалегідь. Тож ви будете мотивовані отримати його.

Щоб винагорода була ефективною, вона повинна бути пропорційною зусиллям або складності завдання.

Якщо ви думаєте, що не дали достатньо не винагороджуй себе, інакше це не матиме жодного ефекту, коли ти це зробиш.

Самоствердження це також невеликі винагороди, які ми можемо отримати самі під час роботи.

7. Знайдіть ідеальний контекст дослідження

Кожна людина працює краще у певному контексті та за розкладом. Тому потрібно знати, який наш ідеальний час та середовище для навчання.

Наприклад, ми можемо вчитися з музикою, якщо це доречно, навчатись там, де є більше людей, таких як бібліотека, або навпаки бути абсолютно самотніми та мовчати.

Таким же чином, можливо, що в перші години ранку ми виявимо себе більш чітко працюючими, або, навпаки, після обіду наш ідеальний час для кращої концентрації.

Стаття, пов’язана з цим: "Чи добре вчитися, слухаючи музику?"

8. Користуйтесь бібліотеками

Незважаючи на те, що, як уже зазначалося вище, кожна людина має ідеальне місце для навчання. Бібліотеки забезпечують нам тихий простір і без відволікаючих факторів, які ми можемо мати вдома.

Крім того, якщо вас супроводжують можна ставити спільні цілі та відпочинок разом з іншою людиною - те, що довгі навчальні заняття завжди полегшують.

9. Адаптуйте свій робочий простір

Переконайтесь, що все працює правильно і що у вас є все необхідне для вивчення або виконання завдань, які у вас очікують. Інакше ви витратите багато часу на пошуки речей І це може дуже засмутити, коли ви бачите, що не можете виконати роботу.

Крім того, впорядкований та чистий робочий простір не допоможе нам почуватись більш комфортно та спокійно.

10. Подумайте про довгострокові цілі

Поміркуйте над тим, що спонукало вас провести ці дослідження або заходи, а також про те, чого ви можете досягти, коли закінчите їх. Все це підвищить вашу мотивацію і це допоможе вам знайти причину продовжувати.

Хороший варіант - залишити це де-небудь відображеним, папером чи дошкою, які слугуватимуть мотивацією та допоможуть запам’ятати, для чого ви робите ці зусилля.

11. Не зволікайте

Прокрастинація - це "мистецтво" залишати те, що ми не хочемо робити, на інший час, замінюючи це чимось легшим і що ми хочемо більшого. Хоча це звучить добре, реальність така ви завжди закінчите це відкладати, тому найкраще пропонувати робити це і робити це тоді, коли у нас ще є енергія.

Вас може зацікавити: "Прокрастинація або синдром" Я зроблю це завтра ": що це і як запобігти цьому"

12. Припустимо певний рівень стресу

Переживання мінімального рівня стресу не шкодить, навпаки, це допомагає нам залишатися активними та уважними до того, що ми робимо.

Однак ми не можемо дозволити, щоб це захопило нас. Незважаючи на те, що невеликий стрес корисний для нашої роботи, багато чого може призвести до того, що ми станемо насиченими, і тривога, яка його супроводжує, може перешкодити нам зосередитися і добре виконувати свою роботу.

Практичний блок.

Відео https://www.youtube.com/watch?v=NfhSPJHXtQo&t=6s

https://www.youtube.com/watch?v=SCQG7KGWnQE&t=3s

Д.З.Скласти пам’ятку «Як легко та правильно готувати домашнє завдання?»

10-11 жовтня 2022 року

Покликання  на урок: https://meet.google.com/ovy-feem-qcp

Вміння працювати в заданому темпі під час дистанційного навчання.

Мета:  навчити застосовувати корисні поради для зосередження на головному під час дистанційного навчання.

 (Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок   

Навчання вдома або дистанційно з будь-якого іншого місця може бути дуже ефективним, головне – самоорганізація. Прості поради допоможуть впоратися з великим обсягом роботи і навіть навчитися отримувати задоволення від занять.

1.Перед початком заняття захистіться від усього, що вас відволікатиме. Передусім – мобільний телефон, навіть якщо він на вібродзвінку, навіть якщо ви плануєте тільки відповідати на СМС. Телефон треба прибрати чимдалі й діставати тільки під час перерв, про які пізніше. Також слід створити навколо себе зону тиші й спокою. Будь-яка незапланована перерва на спілкування зіб’є вас з думки й порушить той порядок запам’ятовування, який ви так довго вибудовували.

2.Фізіологічні потреби теж не мають відволікати. Під час заняття вам, звичайно, захочеться пити – адже інтенсивна розумова діяльність викликає спрагу. Заздалегідь потурбуйтеся про запас свого улюбленого напою або ще краще – води. Уникайте енергетичних напоїв, якщо ваша мета – саме заняття. Перекус теж має бути приготований заздалегідь: проста і поживна їжа, наприклад, фрукти чи овочі. Уникайте їсти тільки солодке, залиште шоколадному батончику роль десерту – тоді й настрій підвищиться, і з травленням все буде гаразд. Зручний одяг, що не стримує рухів, комфортна температура в кімнаті – усе це теж дуже важливо.

3.Оберіть відповідний час. Кожен знає, сова він чи жайворонок, тож для дистанційного навчання онлайн можна самому вибрати оптимальну годину для заняття: або рано-вранці, або пізно ввечері. Краще сконцентруватися й ефективно позайматися годину, ніж кілька годин боротися з утомою і вдавати активну діяльність.

3.Під час занять, якщо вони тривають понад годину, робіть заплановані перерви: після кожних 45 хвилин перемикайтеся на щось інше. Краще за все походити, порухатися, можна зарядитися позитивними емоціями від спілкування з друзями (ось тут і виручить телефон), подивитися коротке відео, перекусити. Довше, ніж на 20 хвилин, відволікатися не варто – адже так можна і забути про головну мету.

4.До речі, про мету. Дайте відповідь собі на ті запитання, які вас турбують і відволікають від занять. Ось вони, стукаються у ваш мозок: “Як я складу іспит? Подзвонить чи не подзвонить? Вступлю чи не вступлю? Яка в мене буде професія? Скільки я зможу заробляти? Як стати краще за всіх?». На ці запитання необхідно відповісти, інакше мозок буде весь час до них повертатися. Можете навіть виписати їх на папір або обмежитися усними відповідями, головне – щоб вони були логічними, а не емоційними.

Наприклад:

«Як я складу іспит?» – «Якщо вивчу ось цей матеріал і ось той, то здам добре, все від залежить від мене».

«Подзвонить чи не подзвонить?» – «Поки що займатимуся й відключу телефон, а потім подивлюся на дзвінки й дізнаюся точно. В усякому разі невдахи нікому не цікаві, тобто іспит – передусім».

5.Позбавтеся будь-якого внутрішнього негативу, пов’язаного з навчанням. Відстежте свої думки з цього приводу. Наприклад, «Я ненавиджу математику» варто замінити на «Я розумію, що математику треба здати, і я з цим впораюся». Замість «Це надто складно для мене» варто казати «Так, це складно, але я молодець і я впораюся». Улюблене пояснення «Я не можу займатися, тому що…» – далі йде виправдання: гамірно, загубилася улюблена ручка, немає підручників, закінчилася кава. Замість цього варто говорити собі й іншим: «Так, я хотів би, щоб у мене були інші умови для занять, але поки це не так, я займатимуся в будь-якій ситуації».

Буває, що усі умови дотримані, уся родина ходить навшпиньки, найкращі онлайн-курсиготові допомогти в підготовці до іспиту, улюблена ручка на столі, зошити і книжки розкладені навкруги. А ось посидючості бракує. Хочеться бігати й стрибати, але час іде, іспит усе ближче. Що ж робити? По-перше, усвідомити, що ви належите до кінестетичного типуі потреба в русі – така ж важлива для вас, як їжа і сон, тільки треба правильно використати її в навчанні. Спробуйте такі прийоми:
– Коли читаєте матеріал – підкреслюйте, конспектуйте, робіть таблиці. Поєднання руху з розумовою діяльністю допоможе запам’ятати матеріал, краще його систематизувати.

– Слухаєте лекцію і від нерухомості починаєте дрімати? Віджимайте еспандер або розтягуйте гумову стрічку. Можна також робити вправи на фітболі. Звичайно, в класі чи в бібліотеці так не вдасться, зате з онлайн-лекціями – скільки завгодно.

– Доки вчите, сидіть нерухомо й зосереджено, а коли повторюєте чи відповідаєте – можна пострибати або покидати м’ячем у стінку. Ви здивуєтеся, але запам’ятати вийде набагато більше.

Звичайно, це не всі корисні поради, але найголовніші, які допоможуть підготуватися до будь-якого іспиту і впоратися з будь-яким обсягом матеріалу.

 

  7 порад, як зосередитись на виконанні завдань:

  1.

  Відгородити себе від усього, що може відволікати

  2.

  Завчасно потурбуватися про фізіологічні потреби

  3.

  Займатися у свій улюблений час – вранці або ввечері

  4.

  Робити перерви по 15 хвилин між великими порціями матеріалу

  5.

  Звільнити свій розум від зайвих питань

  6.

  Перевести негатив у позитив

  7.

  Дозволити собі рухатись

Практичний блок.

Відео 



 Д.з. Виписати правила поведінки під час дистанційного навчання з відео № 2.

Бажаю успіхів!

2021-2022 н.р

18.04.2022

Розвиток пам’яті.

Мета: поглибити свідоме ставлення до поняття «пам'ять», навчити користуватися методами тренування сприйняття, пам’яті.

 (Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок   

Інформаційне повідомлення.

Новий матеріал цікаво слухати, але вивчити його буває важко. Пам'ять може зафіксувати що завгодно, але людині важко запам’ятати те, чого вона не розуміє. Інформацію можна сьогодні вивчити, завтра – розказати на уроці, післязавтра – забути, запам’ятати на довго можна тільки те, що добре розумієш.

Па́м'ять — психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні, наступному відтворенні та забуванні минулого досвіду, дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини. У психології пам'яттю позначають комплекс пізнавальних здібностей і вищих психічних функцій по накопиченню, збереженню та відтворенню знань і навичок. Пам'ять в різних формах і видах притаманна всім вищим істотам. Найрозвиненіший рівень пам'яті характерний для людини.

Пам'ять – це здатність зберігати і відтворювати інформацію.

Перегляд відео про види пам’яті.


Практичний блок.

Відео «Тренуймо пам'ять»


Вправа «Запам’ятай цифри»

Давайте спробуємо запам'ятати ряд цифр.                                                                                                Перший ряд: 9 5 3 4 2 8 1 (всього 7 цифр).

Повторивши цифри про себе, ви, напевно. запам'ятайте їх і через кілька хвилин відтворите. Тоді додамо ще З цифри.

Другий ряд: 5 8 2 7 0 0 9 2 3 6 (всього 10 цифр).

З деякими труднощами ви, може бути впораєтеся і з цим завданням. Тоді запропоную вам запам'ятати ще більший ряд цифр.

Третій ряд: 144121100816449362516941 (всього 24 цифри).

Ця остання задача, ймовірно, здасться вам нездійсненною. Тим часом, запам'ятати і відтворити ці 24 цифри легше, ніж попередні 10. Секрет в тому, що для заучування другого ряду доводиться використовувати тільки механічне запам'ятовування (цифри ці між собою не пов'язані логічно), а для третього ряду може бути застосовано смислове запам'ятовування (цифри цього ряду являють собою написані поспіль квадрати чисел від 12 до 1).

               Гра «Повтори навпаки»

Дітям зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон - ніс - ліс (ліс - ніс - сон); слон - біль - міль; ніч - піч - річ; сир - мир -вир; око - лоб - вухо і т.д.

Бажаю успіхів!

11.04.2022

Стрес: методи подолання.

Мета: ознайомлення з поняттям стресу, причинами його виникнення та способами подолання.

 (Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок   

Інформаційне повідомлення «Стресори екстремальних ситуацій».

Слово стрес (від англ.. – "натиск") – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів).

Ознаки стресу:

- швидко зявляється втома;

- важко зосередитись, погіршилась швидкість та якість засвоєння навчального матеріалу;

- незадоволення своєю роботою;

- безпричинна дратівливість, агресивність, пригніченість;

- поганий настрій;

- хочеться спати, але важко заснути;

- часто болить голова.

Види стресу:

1. Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (непередбачувана перемога у змаганні, олімпіаді). Він активізує та мобілізує внутрішні резерви людини, додає інтересу до життя, змушує діяти більш інтенсивно.

2. Дистрес – спричинений негативними стресорами (запізнення на важливий захід, програш у змаганні тощо). Це руйнівний процес, який дезорганізує поведінку людини, активізую глибинні адаптаційні резерви організму. Такий тривалий стрес може перерости в невроз або психоз.

Можливі реакції організму на стрес:

дезадаптація – людина намагається пристосуватися до стресової ситуації, але їй це не вдається;

пасивність – виникнення стану безпорадності, безнадії, депресії;

активний захист від стресу – зміна діяльності з метою досягнення душевної рівноваги (спорт, музика, фізична праця);

активна релаксація (розслаблення) – підвищує природну адаптацію організму до стресової ситуації.

Практичний блок.

Практики миттєвої самодопомоги ПП

У важкі хвилини, коли перебуваємо під впливом чогось негативного є вправи, які допоможуть справитись з напругою, нервовим навантаженням. Коротко з ними познайомимось.

Практики миттєвої самодопомоги

Випити склянку води (по 5 маленьких ковтків 3 рази)

Порахувати від 20 до 0.

Запропонувати назвати 6 кольорів у просторі, в якому перебуваємо.

Озирнутись навколо і описати предмет, за який зачіпився погляд.

Яка температура в приміщенні?

Торкнутись до чогось, відчути текстуру, який предмет на дотик.

Тактика дослухатись до звуків назовні. Співати.

Впертися долонями в стіну і попробувати її посунути, штовхати з усієї сили.

Пройтись, порухатись.

 Відчуття чужого доторку, фіксуємо увагу, що хтось, щось тебе торкнулось.

 Відкриті очі.

Назви 5 предметів, які бачиш.

Назви 4 предмети, яких можеш торкнутись.

Назви 3 предмети, які можеш чути.

Назви 2 предмети, які можеш понюхати.

Назви 1 предмет, який можеш на смак попробувати.

Дихання «Двері» (4-вдих; 4-затримка; 4-видих; 4-затримка) животом.

Проективна методика «Дерево» СП

Намалювати дерево. Ліворуч написати, що заважає долати проблеми, стресові ситуації, а праворуч, що допомагає.

Отже, коли у вас виникатиме стресова ситуація, одразу ж пригадайте про свої хмаринки. Також у боротьбі з нервовим напруженням нам можуть допомогти прийоми релаксації.

Вправа “Море”

Заплющте очі, зручно сядьте, покладіть руки на коліна долонями догори..Уявіть собі берег моря, зробіть глибокий видих, повільний  вдих. Шумить морська хвиля, заспокоює і заколисує. Ви сидите на березі моря, близько біля води, ноги торкаються морської води, повільно робите вдих і видих. Відчуваєте теплоту морської води. З кожним вдихом вода повільно входить у вас, через ступні ніг піднімається вгору по тілу аж до талії.  А з кожним видихом повертається згори вниз, вашому тілу приємно і спокійно. Вода омиває і очищає кожну частинку вашого тіла і ззовні, і з середини. Ви відчуваєте себе берегом моря, вас омиває вода. Вашому тілу приємно і спокійно, ви злилися з пиродою і розплющуєте очі.

Бажаю успіхів!

04.04.2022

Складання діалогів.

Мета: підвищувати мовну й мовленнєву компетентність.

 (Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Хід уроку:

I. Організаційний момент.  Оголошення теми і мети уроку. Актуалізація (інвентаризація) і мотивація знань.

1. Девіз уроку:

Я – школяр.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую, висловлюю свої судження.

2. Словникова робота. Визначення лексичного значення слова «творчість» (це діяльність людини, спрямована на створення якихось цінностей. А думки людини, якщо вони розумні і глибокі, теж є цінними).

3.  «Мікрофон»

1. Що таке діалог? (Розмова двох або кількох осіб)

2. Висловлювання співрозмовників у діалозі називаються… (репліками)

2. У якій формі мовлення  використовується діалог? (найчастіше в усній, але можна їх і записувати)

3. Які існують  правила спілкування? (Доброзичливе ставлення до співрозмовника, повага).

4. Які ви знаєте формули ввічливості? («чарівні слова»: і для привітання, і для подяки, і для прощання тощо: добридень, дякую, будь ласка)

5. Яких норм літературної мови слід дотримуватися під час діалогічного мовлення? (орфоепічних: правильно вимовляти і наголошувати слова, лексичних: вживати слова у властивому їм значенні, граматичних: правильно будувати речення, утворювати слова та різні форми слів)

Молодці! Ви все добре знаєте про діалог, так би мовити, на словах. Пропоную вам перейти до виконання різних завдань.

ІІ. Розвиток  комунікативних умінь і навичок.

1. Творче спостереження

- Послухайте уважно текст і   назвіть учасників діалогу. Визначити тему й основну думку тексту.

СКАЖИ ЛЮДИНІ: «ДОБРОГО ДНЯ!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.

Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.

– Тату, куди бабуся йде? – питає син.

– Зустрічати або проводжати, – каже батько й усміхається. – Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»

– Навіщо ж казати ці слова? – дивується син. – Ми ж її не знаємо.

– А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.

– Доброго дня, бабусю! – каже син.

– Доброго дня, – каже батько.

– Доброго вам здоров’я, – відповідає бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки – раніше їх і не чути було.

На душі у хлопчика стало легко.

– Чому це воно так? – питається син…

 Дайте відповіді на запитання.

- Хто є учасниками  діалогу? (Батько, син, бабуся)

- Яка тема цього тексту? (Зустріч незнайомих людей)

- А основна думка? (Потрібно бути ввічливими)

- Чи траплялися схожі ситуації у вашому житті?

- Чи зрозумів хлопчик, чому так сказав йому батько? Чи буде він чемним і надалі?

2. Творче завдання

Запишіть  останні рядки тексту.

На душі у хлопчика стало легко.

– Чому це воно так? – питається син.

Уявіть ситуацію і  продовжіть діалог кількома репліками.

3. Робота в парах

- Прочитати початок розмови двох товаришів. Уявити мовленнєву ситуацію.

– Мої вітання, Євгене!

– Привіт, Сергію!

– У мене є гарна ідея! Давай сьогодні разом пограємо в комп’ютерні ігри. Я спробую створити нову трасу…

– Це, звичайно, добре, але я вже свій час сьогодні біля комп’ютера використав.

– Як це?

– Такий у мене розпорядок дня.

– Ти що? Не зрозумів…

– …

- Пригадати, що таке дієприкметник і дієприслівник, і продовжити діалог, дискутуючи про розпорядок дня Євгена, використовуючи в репліках дієприкметники і дієприслівники. Наприклад, розвинена (людина), витрачений (час),  досягнутий (успіх), докладені (зусилля), заслужена (перемога), проводячи, граючи, не відпочиваючи тощо.

 Розігрування кількох складених  діалогів.

- Хто із хлопців (учасників діалогу) має переконливіші аргументи щодо комп’ютерних ігор та дотримання розпорядку дня?

4. Творче моделювання

Прочитати. Вставити пропущені репліки, поміркувавши, яких саме реплік бракує в діалогічному тексті (текст діалогів учні мають перед очима).

– Маринко, ти коли приїхала?

– У  неділю!

– …?

– Я брала участь в олімпіаді з математики. Було багато учасників, але я посіла друге місце, бо наполегливо готувалася.

– …?

– Моя сестра вступила до університету, тепер вона – студентка, я теж мрію навчатися у вузі.

– …?

– Хочу в майбутньому займатися улюбленою справою, а для цього зараз потрібно гарно вчитися. А ти хіба не мрієш про навчання в університеті?

– ...

– Гадаю, що всього можна досягти, маючи бажання і наполегливість.

- Розподілити ролі й розіграти діалог.

ІІІ. Підсумок уроку.

Незакінчене речення

Сьогодні на уроці я …

ІV. Домашнє завдання.

Скласти і записати діалог на тему «Люди, будьте взаємно ввічливі!» (Л. Костенко):  варіант 1 – між однокласниками.

Бажаю успіхів!

28.03.2022

Робота з текстом-описом за опорними словами.

Мета: дати уявлення про текст-опис; удосконалювати вміння визначати складові частини тексту; розвивати словниковий запас учнів; виховувати старанність.

 (Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.                  Перевірка домашнього завдання

2.                  Прочитайте речення. Перебудуйте і запишіть текст за планом.

            План. Мурашка. Голубка.  Порятунок

            Скільки частин буде у вашому тексті? Скільки абзаців?

            Як починаємо писати кожен абзац? Перевірка робіт.

¾                Прочитайте записаний текст. Доберіть до нього заголовок.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

            Сьогодні ви ознайомитеся з новим типом текстів, навчатиметеся скла­дати такий текст.

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.       Робота з дидактичним матеріалом. Колективний аналіз текстів

              Ромашка росте у полі. Дівчата полюбляють плести віночки з ромашок. Ця квітка символізує доброту, ніжність.

              Ромашка — трав'яниста рослина. Рівна, висока з яскравою жовтою го­лівкою, в білих прозорих пелюстках.

            Про що говориться в кожному з текстів?

            Це у них спільне.

            Про що ви дізналися з першого тексту?

            Як називається такий вид тексту?

            Що дізналися з другого тексту? (Який зовнішній вигляд цієї квітки.)

            Як ви гадаєте, як називається такий вид тексту?

2.            Робота з віршем

            Прочитайте вірш.

З космосу — Земля тендітна,

невелика і блакитна.

І кордони непомітні —

ніби спільно всі живуть.

Мабуть, так колись і буде…

                                               Наталія Козленко

            Що нового дізналися про нашу планету?

            Чому слово Земля пишеться з великої букви?

            Продовжіть речення словами з тексту, даючи відповідь на запитання: яка Земля?

            Запишіть це речення в зошит.

3.        Каліграфічна хвилинка

Сс Сс Сс ір уз р'я сузір'я       Що означає слово сузір'я? Словник

Сузір'я — це назви групи зір, взаємне розташування яких складає якусь фігуру чи контур. Деякі відомі сузір'я містять добре помітні фігури, скла­дені яскравими зірками, які легко впізнати, наприклад, Велика Ведме­диця (контур ковша), Оріон (фігура мисливця), Лев (контур лежачого лева), Скорпіон.

            А під яким сузір'ям народилися ви?

            Складіть про це речення (усно).

4.        Робота в групах

            Прочитайте текст, розкриваючи дужки.

У ясну погоду, коли небо потемніє, подивися вгору.

Перед тобою відкриється неосяжний океан. Це — Всесвіт. Він усіяний зірками. Великими і (малими), яскравими й ледь (помітними), (червоними) і жовтуватими, зеленкуватими і (ліловими). (Зірки) рухаються і утворюють сузір’я.

Найбільше сузір’я називають по-різному. Африканці називають його Солом’яною Дорогою, шведи — Зимовою Дорогою, а українці — Чумацьким Шляхом.                                           За Миколою Янком

            Що ми називаємо неосяжним океаном?Які слова допомагають описати красу Всесвіту? Поставте питання до цих слів. Чим усіяний Всесвіт?Якими зірками усіяний Всесвіт? Поставте питання до цих слів. Як африканці називають найбільше сузір'я? А шведи?А як українці називають найбільше сузір'я?

5.       Ознайомлення з правилом

Ви давали відповіді на питання який? яка? які?, розкривали головні ознаки предмета. Такий текст називаємо текст опис.

v    Фізкультхвилинка

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.       Вибіркове списування. Продовження роботи над вправою 2

            Спишіть другий абзац, розкриваючи дужки.

            На які питання відповідають слова в дужках?

            Виконайте звуко-буквений аналіз слова сузір'я.

2.            Бесіда про космос

            Назвіть відомих льотчиків-космонавтів. Хто з них першим полетів у космос?

3.      Виконання вправи 3. Прочитайте текст.

Багато країн світу вивчали космос.

Першою людиною, яка побувала в космосі, був Юрій Олексійович Гагарін. Пізніше створили міжнародну космічну станцію «Мир». На ній працювали космонавти з шістнадцяти країн світу.

Перший космонавт УкраїниЛеонід Костянтинович Каденюк. Повернувшись з космосу, він сказав:

— Усі ми одна велика родина, а наш дім — планета Земля. Вона дуже красива! Треба берегти наш дім, нашу планету.

            Скільки в ньому абзаців?

            Зачитайте зачин тексту. Про що в ньому розповідається?Яку станцію було запущено в космос?Скільки країн світу могли на ній попрацювати?Назвіть першого космонавта України. До чого закликає нас Леонід Каденюк?

            Спишіть слова космонавта в зошит. Поясніть правопис підкреслених слів.

VI.                ПІДСУМОК УРОКУ

            Яке питання можна поставити до тексту-опису?

VII.              ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Придумайте текст-опис на вільну тему.

Бажаю успіхів!

 

21.03.2022

Робота з текстом за опорними словами.

Мета: закріпити знання учня про текст; навчати складати текст за планом і опорними словами; розвивати зв'язне мовлення, мислення; збагачувати словниковий запас школяра; розвивати спостережливість та увагу; виховувати любов до природи.

 (Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Мовленнєва розминка

Гра «Складовий аукціон»

— Складіть слова за першим складом.

Во — (-рона, -рота, -лошка, -вна).

Ві — (-ник, -нок, -яло, -трила).

Ва — (-лера, -гон, -за, -флі).

Ву — (-лик, -хо, -дка, -лиця).

2. Закріплення знань про текст

— Закінчіть речення.

Текст — це...

Текст поділяється на такі частини...

Кожна частина записується...

До кожного тексту можна дібрати...

У тексті є... та головна...

Речення у тексті пов’язані...

III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці у вас буде незвичайна робота: на деякий час ви перетворитеся на письменників, щоб розповісти про один день із життя найголовнішої у лісі людини. Хто ця людина?

• Хто в ліс приходить рано,

Кожне дерево огляне,

Ліс, звірят охороняє,

Пташеняток захищає,

Береже гриби, травичку,

Ще й малину та сунички?

Хто цей добрий чоловік?

Відгадали? Це... (лісник).

2. Розповідь учителя з елементами бесіди

— Як ще називають лісника?

— Чим займається ця людина?

— Що ви знаєте про життя господаря лісу?

— Як ви вважаєте, чи може він не ходити на роботу?

— А як часто буває ця людина в лісі?

— Навіщо це потрібно?

— Лісник охороняє ліс, захищає його від хвороб та шкідників. Також його роботою є: висаджування лісу, доглядання за ним, прокладання лісових доріг, заготівля лісової продукції, корму для тварин. Усе, що дає ліс,— деревина, ягоди і плоди, горіхи, гриби, дичина, мед, хутро, лікарська сировина, — має бути збережено і використано на користь людям. У цьому й полягає основне завдання лісника.

Йому болить кожне зрубане деревце, кожна зламана гілка. Щоб дати лад своєму царству, лісник щодня долає багато кілометрів... Він також спостерігає за птахами, звірами, комахами.

3. Складання опорних слів до розповіді

— Який час року ви описуватимете в своїй роботі?

— Як почуваються лісові жителі в цей час?

— Хто приходить їм на допомогу?

— Чим він може допомогти мешканцям лісу?

— Де живе лісник? Як називається його будинок?

Після обговорення на дошці з’являються опорні слова.

Рано настає вечір, холодний вітер, запорошило все навколо, у своїй сторожці, на деревах не залишилося жодного листочка, вони мерзнуть від холоду, допомогти звіряткам, веде стежка, мешканці лісу поховалися в нори і щілини, повернеться в теплий, затишний будинок.

— Доповніть подані словосполучення словами таким чином, щоб утворилося речення.

4. Заслуховування розповідей, складених за опорними словами

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. СКЛАДАННЯ РОЗПОВІДІ ЗА ПЛАНОМ ТА ОПОРНИМИ СЛОВАМИ

1. Складання плану

— Щоб вам було легше записати текст, складімо план розповіді. (Заслуховують відповіді дітей за планом.)

План

1. Холодна осінь.

2. Охоронець лісу.

3. Підготовка до зими.

4. Відпочинок.

2. Записування тексту

Учням, які вагаються у складанні тексту, пропонують картки-«помічниці», у яких записано опорні слова.

Орієнтовний текст

Настала пізня осінь. Рано настає вечір. Часто дощить. Дує холодний різкий вітер. Зривається сніжок. Усе запорошило навкруги.

Лісові мешканці поховалися в нори та щілини. На деревах не залишилося жодного листочка. Голодно. Звірі мерзнуть від холоду.

Тільки лісник не спить у своїй сторожці. Він обходить ліс. Потрібно допомогти звіряткам. А потім повернутися до теплого, затишного будиночка.

3. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над чим ми працювали на уроці?

— Про що складали текст?

— На що ми зважали під час складання розповіді?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти декілька речень про те, як учні можуть допомогти звірям весною.

 Бажаю успіхів!

 14.03.2022

Робота з текстом за серією малюнків.

Мета: формувати навички складання тексту за серією малюнків; активізувати і поповнювати словниковий запас учнів; розвивати мовлення; виховувати бажання вчитися.

 (Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок    

Інформаційне повідомлення

Текст — це група речень, які зв’язані між собою за змістом.

Коник — комаха, що живе у траві. Він зеленого кольору. А за те, що високо стрибає, його називають стрибунцем. Рухами ніжок коник видає звуки – сюрчить. 

Кожен текст висвітлює якусь тему.

Тема тексту — це головне, про що говориться у тексті. Тема повинна відображати зміст усього тексту, а не окремих речень.

Тема наведеного тексту — про коника.

Орієнтуючись на тему тексту обирають заголовок.

Приклад:

Заголовок до тексту: Коник-стрибунець

Заголовок може бути у вигляді слова, сполучення слів або речення.

Тексти бувають різні за обсягом, будовою та стилем. 

Переглянь наступне відео.


Практичний блок.         

       Кросворд

1. Татів або мамин тато. (Дідусь.)

2. Найдорожча, найрідніша... (Мама.)

3. Знак, який ставиться при роздільній вимові після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї. (Апостроф.)

4. Мамина або татова мама. (Бабуся.)

Гра «Розсипанка». Диференційована парна робота.

ім'я багатства. Добре краще

(Добре ім'я краще багатства.)

4людину, 7справи. 1Не 6її 2ім'я 3красить 5а

(Не ім'я красить людину, а її справи.)

— Запиши прислів'я, що вам найбільше сподобалося.

Рефлексія

Що запам’ятав?       

Що найбільше сподобалось?

Бажаю успіхів!

 

12.03.2022

Деформований текст

Мета: формування навичок роботи з деформованим текстом.

(Шановий учень, перегляь відеопрезентацію та виконай запропоновані вправи).

Бажаю успіхів!

07.02.2022

Бібліотечний урок. Книга та комп’ютер.

Мета: допомогти зрозуміти учню, що сучасні джерела інформації не витісняють книгу, а їх треба поєднувати у використанні; роз’яснити, що оволодіння основами інформаційної культури підготує їх до будь-якого виду пізнавальної діяльності забезпечить здатність жити в інформаційному суспільстві.

(Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок    

Інформаційне повідомлення

Головними джерелами інформації в XXI столітті є книга і комп’ютер. Щоб бути освіченою, сучасною людиною, необхідно багато читати, знати Інтернет тощо.

Що ми розуміємо під словом «інформація»?

Інформа́ція  - будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді.

Ми оточені інформацією завжди: коли читаємо книжки, слухаємо радіо, дивимось телевізор, спілкуймось між собою. Запитання, відповіді, прохання, посмішки, рухи, - все це є передавання інформації. Взагалі, необхідність висловлювати і передавати інформацію привела до появи мови, писемності, мистецтва; викликала до життя книгодрукування телебачення, обчислювальну техніку. Технічний прогрес приніс нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування. А разом з ними - нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга, пізніше - періодичні друковані видання, потім - телеграф, радіо, телебачення і, нарешті Інтернет.

Згадаємо, коли з'явилася перша книга ? (4-3 тис. до н.е.)

Чим книга прислужилася людству ?

(Відповіді учнів: В книгах відображені історія людства, його досвід, думки, почуття тощо).

Згадаймо, як любили і поважали книгу наші предки. Народна мудрість каже: "Книга вчить, як на світі жити", "Книга - джерело жи­ття", "З книгою жити - з добром дружити".

Висловлювання видатних людей: "Люди перестають мислити, коли перестають читати" (Д.Дідро), "Книги - діти розуму" (Джонатан Свіфт), "Книжки - кораблі думки, що мандрують хвилями часу" (Френсіс  Бекон), "Завдання книг - полегшити, прискорити пізнання життя,  а не замінити його" (Я.Корчак), "Без пристрасті до книжки людині недоступні культура сучасного світу, інтелектуальне і емоційне вдосконалення" (В.Сухомлинський).

Тривалий час книга була єдиним і основним джерелом інформації. Сьогодні світ заполонили комп’ютери.

Чи знаєте ви, що означає слово «абак»? (Від грец. авах - дошка, поділена на смуги, де пересувалися камінці з метою арифметичних розрахунків. Щось на зразок рахівниці).

Саме від цього примітивного приладу для рахунків бере початок історія обчислювальної техніки, історія комп’ютера. Комп’ютери почали активно заповнювати наше життя після другої світової війни. До 1960 р. в усьому світі використовувалися не більше 7 тис. комп’ютерів. В 1993 р. настав історичний перелом, коли впер­ше обсяг виробництва персональних комп’ютерів перевищив обсяг вироб­ництва легкових автомобілів і досяг 35,4 млн. одиниць.

Де застосовуються комп’ютери?

(Варіанти відповідей:в установах, банках, школах, лікарнях, у побуті).

Сучасний комп’ютер пише музику і вірші, малює, грає у шахи, розмовляє. Він практично вміє робити все, що і людина. Сьогодні світ переживає процес бурхливої інформатизації і стрімко зростає кількість інформації. Фантастично розвивається електронно-обчислювальна техніка, що робить інформацію доступною практично кожному. Вчені говорять про "інформаційний вибух", "інформаційну революцію", "інформаційну цивілізацію".

Як змінилася книга в наш час?

Ви, мабуть, знаєте про існування електронних книг. У Франції створено книгу, зовні схожу на традиційну. Під обгорткою розміщений екран розміром 21x16 см. Електронну книгу можна покласти до сумки чи рюкзака. Вона працює на батарейках протягом 5 год. Це одночасно і книга, і бібліотека, і віртуальний книжковий магазин. Її пам’ять зберігає одночасно біля 30 книг по 500 сторінок кожна.

Останнє досягнення комп’ютерних технологій – «жива» книга  (Living Book). За допомогою комп’ютера можна не лише читати текст і переглядати картинки, а й чути голоси персонажів, "оживляти" ілюстрації, грати у цікаві ігри. Навіть є такі електронні книжки-ігри, які дають можливість не тільки познайомитися з авторським варіантом твору, а й самому впливати на хід сюжету.

Як ви гадаєте: у майбутньому друкована книга залишиться чи її замінить комп’ютер?

(Варіанти відповідей: Звичайно, залишиться. Адже для більшості наших читачів персональний комп’ютер не по кишені"; Гадаю, настане час, коли друкована книга стане раритетом і буде значно дорожчою за комп’ютер).

Практичний блок.               

Диспут

Книга чи комп’ютер? Ви надаєте перевагу ...

Чи можна бути освіченою людиною, якщо не знаєш комп’ютера ?

Чи можна бути сучасною людиною, якщо не читаєш книг?

З якого джерела (книги чи комп’ютера) ви одержуєте основну інформацію і знання?

Пам’ятка для учнів:

Щоб комп`ютер не став ворогом, його потрібно «приручити».

Наші пропозиції:

- не працювати за комп’ютером довше 2 годин в день;

- хочеш вберегти очі, виконуй такі вправи:

1.Кругові рухи очей(до 10 вліво і вправо).

2.Поморгати протягом 1 хв., темп швидкий.

3. Протягом 1 хв. подивитись на зелений колір.

А також більше приділяйте уваги живому спілкуванню з батьками, друзями.

І тоді ніяка «комп’ютероманія» нам не загрожує!

 Сьогодні ми з вами обговорили лише деякі питання теми "Книга і комп’ютер", теми невичерпної і складної. Поки що ці два джерела інформації мирно співіснують, доповнюють один одного. А що буде далі - покаже час.

Домашнє завдання

Підготувати презентацію на тему: «Цікаве про комп’ютер»

Бажаю успіхів!

31.01.2022

Бібліотечний урок. Довідкова література.

Мета: Ознайомлення із загальними відомостями про довідкову літературу та розвиток вмінь користуватися словниками, довідниками, енциклопедіями.

(Шановий учень, також ознайомся із матеріалом на блозі)

Теоретичний блок    

Інформаційне повідомлення

Читаючи книгу, газету, журнал, слухаючи радіо чи дивлячись телевізор, спілкую­чись, ви, напевне, зустрічали слова, вирази, зна­чення яких вам незрозумілі. Що ж ви робите в та­ких випадках? Звичайно, запитуєте батьків, вчи­телів, друзів, але корисніше і цікавіше самому знайти потрібну інформацію. А її ви отримаєте, коли звернетеся до довідкової літератури.

Тож запрошую вас на розмову про літера­туру довідкову.

Довідкові видання — це видання, які допомагають нам про щось довідатися, уточнити якесь поняття, перекласти слово з однієї мови на іншу.

Які є довідкові видання? Давайте відгадувати загадки.

Я тобі відкрию світ —

Тільки вивчи алфавіт.

Помічник, не витівник,

Мудрий вчитель твій... (словник).

Не день, не два, не один вік

Нам чесно служить... (довідник).

          В тому сила вся моя,                       
Що я — ... (енциклопедія).                           

Отже, до довідкової літератури слід віднести:

1. словники;                                              

2. довідники;

3. енциклопедії.

Високо цінував словникові видання відо­мий український поет Максим Тадейович Рильський. В його поетичній скарбниці є прекрасний вірш «Мова». У цьому вірші як прекрасна порада для нас звучать такі слова:

 Словник - це довідкова книга, яка містить зібрання слів розташованих у певному поряд­ку (переважно в алфавітному чи тематичному).

У нашій країні словники «незрозумілих слів» з'явилися ще в часи Київської Русі, в ХІІІ ст. Спочат­ку всі відомості розміщувалися без будь-якої послідов­ності, а вже з XVIст. слова стали розташовувати за алфавітом, їх почали називати «азбуковниками».

Щоб відшукати незрозуміле слово, знаходять сторінку з літерою, з якої починається слово, а за літерою вже і потрібне слово.

Словники поділяться на:

• енциклопедичні;

• філологічні;

• загальномовні;

• спеціальні (тематичні).

 Енциклопедичні словники поясню­ють не слова самі по собі, а означені ними понят­тя. Наприклад: яблуко - соковитий багатосім'яний плід, який не розкривається.

Філологічні словники у свою чер­гу поділяються на:

• орфографічні;

• словник антонімів;

• словник синонімів;

• іншомовних слів;

• словник епітетів тощо.

 Орфографічні - містять відомості, як правильно писати те чи інше слово.

Словник антонімів — допоможе підібрати про­тилежне за значенням слово.

Словник синонімів - містить слова схожі за значенням.

Словник іншомовних слів — вміщує слова, за­позичені з інших мов.

Словник епітетів — без нього не обійтися, ко­ли пишеш твір.

Давайте підберемо епітети до сло­ва «очі»: добрі, лагідні, теплі... Спробуйте про­довжити цей ряд. Якщо зазирнете до словника - не повірите власним очам: там міститься понад 400 епітетів до цього слова.

Пам'ятка учня-читача

І. Якщо вам потрібно дізнатися:

   як правильно писати те чи інше слово, тоді звертайтеся до орфографічного словника;

  як правильно вимовляти, наголошува­ти слова - до орфоепічного;

• походження слова - до етимологічного;

• значення слова, його стилістичне вико­ристання і граматичне оформлення до тлумачного словника.

ІІ. Якщо ви хочете дізнатися про різні явища природи, такі як затемнення, повінь, землетрус, чи про видатних діячів культу­ри, науки, спорту, про географічні відкрит­тя, історичні події - звертайтеся до енцикло­педичних словників.

 ІІІ. Для того щоб отримати допомогу від словника, потрібно вміти ним правильно користуватися.

У словниках усі слова зібрані за алфавітом, а у довідниках - за окремими темами. Словникова стаття починається із заголовка. У філологічних словниках заголовок завжди має наголос.

IV. У словниках-довідниках завжди зібрані знання, нагромаджені багатьма поколіннями. Звертайтеся до них, читайте їх як художню кни­гу, вони завжди і в усьому допоможуть вам.

А зараз завітаємо в гості до енциклопедій.

Енциклопедія - слово грецького походження, означає «навчання по всьому колу знань». Тлума­чення цього слова постійно змінювалося:

• в античному суспільстві він означав 7 вільних мистецтв;

• в Західній Європі - «збірник різноманітного змісту»; потім під енциклопедією почали ро­зуміти «класифікацію знань», а поступово термін набув сучасного значення, як наукове ви­дання, яке повідомляє найбільш суттєві відо­мості з усіх галузей знань, або з однієї якої-небудь галузі.

• в Стародавньому Китаї в ХП-Х столітті до на­шої ери вже створювали енциклопедії;

• в Європі в XVIIIст. з'явилася «Енцикло­педія», автором якої був відомий письменник, філософ Д. Дідро. Він залучив до створення своєї «Енциклопедії» багатьох письменників і вчених Франції - Вольтера, Руссо, Монтеск'є. Про них ви дізнаєтеся з уроків історії та зарубіжної літерату­ри у 8-9 класах.

• у 1890 році у Петербурзі вийшов «Енциклопе­дичний словник Блокгауза і Ефрона», який налічував 62 томи та ще й 4 додаткові томи. Тут було зібрано статті з усіх галузей світу. Цей слов­ник був високо оцінений як довідкове видання і в наш час теж має велике значення.

Нині виходять із друку сотні назв літератури енциклопедичного характеру.

Енциклопедії є:

• універсальні,

• національні,

• галузеві,

• регіональні.

Універсальні енциклопедії містять знання з усіх галузей знань та практичної діяльності.

Найбільша енциклопедія має 66 томів.

Галузеві енциклопедії містять знання з окре­мих галузей («Медична енциклопедія», «Дитяча енциклопедія» ).

Національні енциклопедії - універсальні науково-довідникові видання (УРЕ -17 томів).

Регіональні енциклопедії - енциклопедії окре­мого регіону, області, міста.

Давайте завітаємо в гості й до довідників.

Довідники - видання, які містять короткі відомості, а їх мета — забезпечити читача відомостями з того чи іншого предмета.

Як правило, довідники - невеликі за змістом ви­дання, здебільшого використовуються в навчаль­них процесах учнями, студентами, вчителями.

Довідники є

• енциклопедичні;

• тематичні.

Енциклопедичні довідники - найбільші за обсягом.

Тематичні довідники:

•наукові (укр. мови);

• побутові (телефонний, довідник фотог­рафій тощо);   
також є календар-довідник.                             

Практичний блок.

За допомогою онлайн словника виписати синоніми на літеру А.

https://synonimy.info/

Домашнє завдання.

За допомогою онлайн словника виписати синоніми на літери: Д, І, Ф.

https://synonimy.info/

Бажаю успіхів!

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий