Страницы

Корекція розвитку (5-Г клас)

15.05.2021
Тема: «Подолання тривожності»
Мета: подолання тривожності та зниження емоційної нестабільності.
(Шановний учень, ознайомся із теоретичним блоком та виконай практичні вправи).
Теоретичний блок.

Техніки для подолання тривожності.

  1. Розслабте плечі та зробіть кілька кругових рухів головою.
  2. Сформулюйте емоції словами. Наприклад: "Я відчуваю злість і занепокоєння". Вимовте це вголос, щоб дистанціюватися від емоції та подивитися на неї зі сторони.
  3. Влаштуйте прибирання: якщо навести лад вдома або на робочому місці, це допоможе навести лад і в голові.
  4. Запитайте себе: "Що найгірше може статися?" Потім: "Як би я впорався з цим?" Дайте відповідь.
  5. Прийміть ванну, нехай ваше тіло і м\"язи відпочинуть у теплій воді.
  6. Пробачте себе за те, що не передбачили або не уникнули проблеми. Вам і так важко, не варто тиснути себе почуттям провини.
  7. Влаштуйте діджитал-детокс. Відпочиньте від новин і серфінгу соціальними мережами.
  8. Якщо вас турбує якась помилка, напишіть план дій із трьох пунктів, як не допустити її повторення в майбутньому.
  9. Запитайте себе, наскільки важкою є ваша ситуація. Може, все не так катастрофічно і ви надміру драматизуєте – переживання властиві людині, але вам напевно важко буде впиватися ними занадто довго.
  10. Припиніть порівнювати себе виключно з успішними людьми – надмірне захоплення такими думками може негативно вплинути на самооцінку та відчуття спокою.
  11. Попросіть кого-небудь розповісти вам про те, через що вони нервували в минулому, вислухайте чужі проблеми.
  12. Дозвольте собі зайнятися чим-небудь, що не викликає у вас відчуття стресу, а приносить задоволення. Відпочиньте в цій бухті спокою, а тоді повертайтеся до справи!
  13. Прогуляйтеся – провітрити голову ніколи не завадить.
  14. Уявіть, що ситуація, з якою ви зіткнулися, сталася давним-давно. Чи будете ви переживати так само сильно через півроку?
  15. Якщо ви акцентуєте увагу на негативі, спробуйте уявити найбільш сприятливий вихід із ситуації.
  16. Запишіть у блокноті три речі, про які ви турбувалися в минулому і які не справдилися.
  17. Повторюйте про себе тривожну думку, поки не стане нудно. Може знадобитися 20 хвилин, але це "лікування нудьгою" вбиває занепокоєння.
  18. Не дозволяйте неспокою заважати вам жити. Багато приводів для нього виявляються не вартими уваги, а наслідки – недосипання, тахікардія, відчуття сорому – незначні незручності, якщо розібратися. Що ви в змозі робити, якщо відчуваєте тривогу? Що завгодно!
  19. Практичний блок.
  20. Вправи для подолання тривожності.
  21. http://iqholding.com.ua/blogs/dekilka-vprav-dlya-profilaktiki-nadmirnoi-trivozhnosti-ta-emotsiinoi-nestabilnosti
Бажаю успіхів!

06.05.2021

Тема: Розвиток здатності розуміти емоційний стан
іншого.

Мета: Формування здатності розуміти емоційний стан іншого.

(Шановний учень, ознайомся ще із матеріалом на блозі)

I.Теоретичний блок    

Інформаційне повідомлення

  Рівні
емпатії:

- емпатіія предиктивна – що проявляється як здатність
передбачити афективні реакції іншого в конкретних ситуаціях.

-
емпатія когнітивна – що базується на інтелектуальних процесах: порівняння,
аналогія тощо;

-
емпатію емоційна – засновану на механізмах проекції та наслідування моторних та
афективних реакцій іншого.

Прояв
емпатії складається з розуміння не тільки  моральних норм, а особистих якостей людяності
людини та сприяє розвитку гуманних взаємин, добропорядного стилю поведінки.
Емпатійне співчуття, співпереживання виступає мотивом толерантного відношення
до людей, одним із засобів розуміння та обмеження людиною своєї агресивності.

Правила емпатійного слухання: шукайте істинний смисл слів співбесідника;
не прикидайтесь уважним, а будьте ним; дайте співбесіднику виговоритись; слухаючи,
не відволікайтесь; свою прихильність до співбесідника підкресліть посмішкою; проявляйте
цілковиту зацікавленість співбесідником.

II.Практичнийблок                                                                                                        Вправа «П\"ять
добрих слів».

Мета – надати
можливість учасникам висловитися на адресу колег по групі.

Необхідно обвести
свою долоню на аркуші паперу й позначити на малюнку своє ім\"я. Далі аркуш
передається сусідові праворуч, натомість попередній учасник одержує малюнок від
сусіда ліворуч. В одному з "пальців" отриманого малюнка позначається
якась приваблива риса власника "долоні" (наприклад, "ти дуже
добрий", «ти завжди заступаєшся за слабких", "мені дуже
подобаються твої історії"" тощо).

"Які
почуття у Вас виникли, коли Ви читали записи на своїй паперовій долоні?

Чи всі Ваші
чесноти, які написали інші, Вам відомі?"

Практична робота
Тема: “Діагностика рівня емпатійності.”

Мета:
Визначити рівень емпатійності за допомогою методики І.Юсупова.

Інструкція: учень має висловити свою думку («не знаю»,
«ніколи», «іноді», «часто», «майже завжди», «завжди») щодо наступних
стверджен

1.     Мені більше подобаються книги
про подорожі, ніж книги про долю людей.

2.     Дорослих людей дратує турбота
батьків.

3.     Мені подобається
розмірковувати про причини успіхів або невдач людей.

4.     Серед музичних творів віддаю
перевагу сучасним.

5.     Якщо хвора людина виявляє
дратівливість та незадоволення, до цього слід ставитись поблажливо.

6.     Хвору людину потрібно постійно
підтримувати морально.

7.     Стороннім людям не слід
втручатися в особистісні конфлікти, що виникають між двома особами.

8.     Старі люди зазвичай дуже
образливі і вимогливі.

9.     В дитинстві сумна музика
викликала у мене смуток, навіть сльози.

10.   Якщо мої батьки роздратовані, то це
впливає і на мій настрій.

11.   Мені байдуже, що мене хтось критикує.

12.   Мені більш до вподоби роздивлятися
портрети, ніж пейзажі або натюрморти.

13.   Я вибачаю батьків, навіть у тих випадках,
коли вони неправі.

14.   Якщо кінь погано працює, його
потрібно бити.

15.   Коли я читаю про драматичні події з життя
людей, то переживаю так, наче це відбувається зі мною.

16.   Батьки ставляться до дітей несправедливо.

17.   Я не можу залишатися осторонь, коли бачу,
як сперечаються підлітки або дорослі.

18.   Я не звертаю увагу на поганий настрій
батьків.

19.   Мені подобається спостерігати за
поведінкою тварин, я навіть відкладаю інші справи.

20.   Фільми та книги можуть викликати сльози лише у
сентиментальних та несерйозних людей.

21.   Мені цікаво спостерігати за людьми,
їхньою поведінкою, мімікою.

22.   В дитинстві я приносив додому бездомних
кошенят, цуценят.

23.    Всі люди озлоблені.

24.    Коли дивлюсь на незнайому людину,
то мені хочеться відгадати, яке в неї життя.

25.    В дитинстві навколо мене збиралася
купка молодших за мене малюків.

26.    Коли я бачу поранену тварину,
намагаюсь їй допомогти.

27.    Людина почуватиметься краще, навіть якщо
просто уважно вислухати її.

28.    Ставши свідком дорожньої пригоди,
намагаюсь залишились осторонь подій.

29.    Молодші діти радіють, коли  я
пропоную їм нову гру або розвагу.

30.    Люди перебільшують, коли кажуть, що
тварини здатні відчувати настрій людини.

31.    Конфліктну ситуацію людина має
вирішувати самостійно, не залучаючи до неї оточуючих.

32.    Якщо дитина плаче, то в неї на це є
причина.

33.    Молодь має поблажливо ставитись до
літніх людей і задовольняти їхні просьби і навіть причуди.

34.    Мені хотілося б дізнатися, чому деякі
однокласники бувають задумливими.

35.    Безпритульних тварин потрібно
знищувати, щоб захистити здоров’я людей та домашніх тварин.

36.    Мені не подобається, коли друзі
розповідають мені про свої проблеми, і зазвичай я змінюю тему розмови.

Обробка отриманих результатів.

Перед підрахунком результатів слід перевірити ступінь
щирості учня.

Якщо він відповів «ніколи» на ствердження за номерами 3,
9, 10, 11, 13, 28, 36 або «завжди» на ствердження 11, 13, 17, 26, то він не був
щирим, а прагнув показати себе у кращому світлі.

Результатам тесту можна довіряти, якщо по перерахованих
ствердженнях учень дав не більше трьох нещирих відповідей.

Результати тестування підрахувати за наступною шкалою:































Варіант відповіді



Бали



не знаю



0



ніколи



1



Іноді



2



Часто



3



майже завжди



4



Завжди



5


82 – 90 балів. Дуже високий рівень емпатійності. Людина
дуже ранима, чутлива до образ, болісно реагує на критику. У спілкуванні тонко
реагує на настрій співрозмовника, погано почувається в присутності «важких
людей». Досить часто відчуває комплекс провини, побоюючись завдати комусь
турбот або образити.

    63 -81 бал. Висока емпатійність.
Людина чутлива до проблем оточуючих, великодушна, схильна пробачати іншим
недоліки та помилки. З інтересом ставиться до людей. Емоційно чутлива,
комунікабельна, швидко встановлює контакт і знаходить спільну мову. Намагається
уникати конфліктів, знаходячи компромісні рішення. В оцінці довіряє власним
відчуттям, ніж аналітичним висновкам.

   37 – 62 бали. Нормальний рівень
емпатійності, властивий більшості людей. У стосунках ця людина більш схильна
судити про інших за їхніми вчинками, ніж довіряти власним враженням. Їй
властиві стримані емоційні прояви. У спілкуванні делікатна, зазвичай не висловлює
свою точку зору, якщо не впевнена у її прийнятності оточуючими.

   12 – 36 балів. Низький рівень емпатійності.
Людина зазнає труднощі в установленні контактів з оточуючими, незатишно
почувається в компанії. Емоційні прояви інших здаються їй незрозумілими і
безпідставними. Вона прихильник точних формулювань і раціональних рішень. Друзі
і знайомі відмічають її ділові якості і стриманість.

   11 балів і менше. Дуже низький рівень
емпатійності. Відчуває труднощі  у спілкуванні  і встановленні
контактів з оточуючими, особливо з дітьми та літніми людьми. Енергійна,
іронічна, позбавлена сентиментальних проявів, зосереджена на собі. Хворобливо
переносить критику на свою адресу. Не схильна поступатися власними інтересами
заради почуттів інших людей.















































































































































Д.з. Підготувати
повідомлення на тему: «Цікаві факти про емпатію»

29.04.2021

Тема: Розвиток здатності розуміти емоційний стан іншого.

Мета: Формування здатності розуміти
емоційний стан іншого.

(Шановний учень, ознайомся ще із матеріалом на блозі)

I. Організаційний блок

Вправа «Таємниці імені»

Тренер/тренерка: Давайте
познайомимося.

Розповісти
значення свого імені або історію, чому Вас так назвали, або щось пов\"язане з
ім\"ям.

II.Теоретичний блок                                                                            

Як ви думаєте,
що таке емпатія і чи важливо вам розвивати в собі цю якість, відповідь
аргументуйте?

Міні-повідомлення «Емпатія та її роль у
людських взаєминах»

Емпа́тія (англ. empathy від (грец. patho) — співпереживання) —
розуміння
відносин, почуттівпсихічних станів іншої
особи в формі співпереживання.

Слово «емпатія» походить від римського
«patho», що
означає глибоке, сильне, чутливе почуття (відчуття), близьке до
страждання. Префікс «ем» означає
спрямований (скерований) усередину.

Емпатія пов\"язана з прийняттям іншої людини такою, якою вона є. Її також називають емоційним резонансом на переживання іншої людини. Емпатія базується на почуттях, а не
залежить
від інтелектуальних здібностей.

Тобто, емпатія — здатність уявляти себе на місці іншого, відчувати (хоча б
приблизно) те, що
відчуває інша людина в певній ситуації, дає нам змогу краще розуміти одне одного.

III.Практичний блок

Вправа «Створення речення»

Мета:
викликати у дітей емпатію, дати можливість висловити свої емоції та почуття.

Ваше завдання–створити
речення, маючи шаблон.

«Ти відчуваєш
___, тому що ___. Я правий?"

«Я відчуваю __,
тому що ___».

Приклади:

1)         Олена нахмурила своє обличчя і сказала, що її друг просто взяв і поїхав.                                                                                     

Емпатична відповідь:
«
Олено, ти відчуваєш
себе сумною, бо
твій друг поїхав? Я
правий?".

2)          Батько прийшов додому дуже втомленим
і сказав, що
тільки що втратив
свою роботу.                                                                       

Емпатична відповідь:
«Тату, ти
відчуваєш себе стурбованим через те, що втратив роботу? Я правий?"

Дані приклади є
настільки простими, що можуть здатися занадто очевидними. Однак якщо ви
ретельно проаналізуєте своє життя, то можете помітити, що часто ігнорували емоції
і почуття інших людей, будучи заваленими своїми проблемами.

Практичні приклади:
для кожної наступної ситуації придумайте емфатичну відповідь.

-   
Ваш брат
прийшов
додому в сльозах і сказав, що йому дали образливе прізвисько в школі.

-   
Ваш
однокласник,  як
ому сьогодні дали образливе прізвисько, сидить тихо, похиливши голову.

-   
Ваш друг
сказав, що не хоче
йти додому, тому що провалив іспит.

-   
Ваш друг
сказав, що не може
запросити вас до себе, тому
що
його мама захворіла.

-   
Ваш однокласник сидить на самоті за обіднім столом, не їсть свій обід і не
промовляє
жодного слова.                              

Підсумки вправи: Які питання і труднощі у вас
виникли при створенні речень, які демонструють емпатію?Чому так важливо перевіряти,
чи правильно ви трактували емоцію людини?                                     

Вправа
«Сонечко»                                                                     

На аркуші в центрі малюємо сонечко і в
центрі кола пише «Я» і своє ім’я, на кожному промінчику пише свої позитивні риси
особистості.             Обговорення:                                                                                                 

  -
Чи легко було себе хвалити?                                                                          

-
Чому людині буває важко знайти в собі щось хороше? Про що це свідчить?

Мозковий штурм «Підвищення самооцінки»

Кожен/кожна для досягнення своїх
цілей у житті повинен/повинна мати

Адекватну чи трішки завищену
самооцінку. Але що робити, якщо самооцінка є низькою? Людина невпевнена у собі?

Зараз методом мозкового
штурму запишемо всі ваші пропозиції щодо підняття самооцінки.

Рекомендації щодо підняття
самооцінки

1. Повірити в себе!

2. Приділяти увагу зовнішньому
вигляду, особистій гігієні.

3. Проявляти себе в
позаурочний час (гуртки, секції, спорт).

4. Бути комунікабельним/ою,
позитивним/ою у спілкуванні.

5. Виділяти час на улюблені справи.

6. Не порівнювати себе з
іншими.

7. Оточити себе позитивом.

8. Спілкуватися з
позитивними і впевненими в собі людьми.

9. Скласти список своїх досягнень.

10.
Вірити в себе за будь-яких обставин!

Релаксація. Вправа «Гора з плечей»

Мета: зняти м’язову напругу, підвищити
впевненість у собі, поліпшити настрій.

Необхідно максимально
високо піднести плечі, відвести якнайдалі назад і опустити.

Вправа «Як
битипочувався/лася, коли б…»

Мета: викликати
емпатію, дати можливість висловити свої емоції

та почуття в ситуації неприхильного
ставлення до них.

Орієнтовні запитання «Як би ти
почувався/лася, коли б…»:

- Хтось кепкував із твоєї зовнішності?

- Ти виграв/виграла головний
приз змагання?

- Похвалили твою шкільну діяльність?

- Хтось образливо назвав
тебе?

- Хтось прийшов тобі на
допомогу в складній для тебе ситуації?

- Тебе взяли за руку та
обійняли, коли ти був/була наляканий/налякана

або почувався/почувалася самотньо?

- Тебе дражнили через твій
акцент чи голос?

- З тебе сміялися через
окуляри (брекети, слуховий апарат, одяг, зріст,

Форму тіла, стать)?

Запитання для обговорення:

- Чи важко було виконувати цю
вправу?

- Що нового ви дізналися про
себе?

Рефлексія. «Мій настрій». Обмін
враженнями та обговорення заняття.




















































































































































26.04.2021

Тема: «Розвиток емоційно-вольової сфери»

Страх  як
одна із емоцій людини.

Мета: формування здатності розрізняти емоцію страху.

(Шановний учень, ознайомся із презентацією, переглянь відео
та виконай домашнє завдання).

Презентація на тему: «Дитячі страхи»

https://drive.google.com/file/d/1gY7hKAORVcEwIUDRi5EivZWk6IiJq3wH/view?usp=sharing

Відео на тему: «Корисні підказки. Страх - твій
страж»

https://www.youtube.com/watch?v=o4h_

Д.з. Підготувати цікаву інформацію про страх як емоцію
людини.





















Бажаю успіхів!

22.04.2021

Тема: «Розвиток емоційно-вольової сфери»

Мета: формування здатності
розрізняти різні емоції людини.

(Шановний учень, ще
раз ознайомся із матеріалом та виконай домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Радість, горе, здивування,

Смуток, спокій,
хвилювання –

Це емоції, мій
друже.

І вони важливі
дуже.

Як корисні
позитивні:

Сміх і радість,
спокій теж!

Злість і смуток
– негативні.

За емоціями
стеж!

Швидко
негативний настрій

Зіпсує здоров’я,
знай.

Не сумуй,
жартуй, всміхайся,

Завжди добрий
настрій май!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

З яким настроєм ти
вийшов на урок? Намалюй свій настрій.

На сьогоднішньому
уроці ми поведемо мову про емоції, про те, як вони пов’язані зі здоров’ям
людини, про причини їх виникнення та вплив на наші стосунки з іншими людьми.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.    
Словникова робота.

Емоціо у перекладі з
латини означає хвилювати. Почуття гніву, печалі, радощів – це емоції.

2.    
Міні-лекція з ілюструванням.

Вчитель. Емоції та їх вираження спільні для всіх
людей, закладені від природи. Однією з основних функцій емоцій є надання
можливості людям розуміти один одного, навіть не користуючись мовою.

Люди на всіх
континентах однаково виражають радість і горе, гнів і страх. Європейці, які
відкривали нові землі, не знаючи ні мови, ні звичаїв місцевих племен, знаходили
порозуміння із дикунами завдяки однаковому способу вираження емоцій.

Більше того, ми
здатні розуміти емоції вищих тварин, наприклад, міміку(рухи м’язів обличчя, що
виражають емоції) вищих мавп. Причому й мавпи можуть зчитати дещо з нашої
міміки. Зрозуміла для нас і мова домашніх тварин: гарчання собаки виражає
агресію; підібраний хвіст – провину, страх; виляння хвостом – радість.

Емоції – це суб’єктивні реакції (переживання),
які віддзеркалюють приємні чи неприємні відчуття, ставлення людини до оточуючих
людей, до явищ, процесу та результату своєї діяльності. Емоції доповнюють нашу
мову, розкривають багатство нашого внутрішнього світу.

Емоції є
невід’ємною частиною особистості. В емоційному плані всі люди різняться між
собою за силою збуджуваності, тривалістю та стійкістю переживань, переживанням
позитивних або негативних емоцій, їх глибиною за змістом.

Емоції – це душевні переживання, хвилювання,
що залежить від навколишнього світу.

3.    
Аналіз поведінки та вияву емоцій літературних
героїв.

4.    
Робота з підручником.

*                            
Самостійне
читання статті підручника.

*                            
Відповіді
на запитання:

                                                        Які
бувають емоції?

                                                         В
чому вони проявляються?

                                                        Які
емоції ви повинні спрямовувати на людей, з котрими ви хотіли б спілкуватися,
дружити?

*                            
Читання
словника емоцій.

Вчитель. Негативні емоції шкідливі для здоров’я
людини. Страх, заздрість, ненависть, лють не лише ускладнюють стосунки з іншими
людьми, а й дуже погано позначаються на роботі серця, печінки, нирок та інших
важливих органів. А  позитивні – дуже
корисні.

Зазвичай
виділяють 3 найсильніші фундаментальні емоції: радість, гнів і страх. Радість окрилює, надає впевненості. Ця
потужна позитивна емоція допоможе досягти успіху. Однак надмірна радість, яка
називається захопленням або тріумфуванням, заважає помірковано оцінити
ситуацію.

Гнів – це бурхлива реакція на приниження,
несправедливість, жорстокість, на перепони, що виникають на шляху до мети. Він
є сигналом для оточуючих, що розгнівана людина не задоволена ситуацією і готова
постояти за себе. Ця емоція мобілізує сили, але гнітить думку, тому гнів ще
називають «сліпим». Крайній вияв гніву – лють.

Страх – це емоція, пов’язана з реакцією на
погрозу. Здатність до переживання страху є вродженою, тому прояви страху
однакові в усіх людей і навіть у вищих тварин. Ця емоційна реакція виникає на
основі умовного рефлексу і виявляється з дня народження. Новонароджена дитина
вже може відчувати страх від гучних звуків або під час зникнення опори. В
подальшому кількість страхів збільшується. Діти бояться темряви, казкових чудовиськ,
суворої виховательки, уколів, поганих оцінок. Дорослі ж бояться хвороб,
неприємностей на роботі, нещасних випадків і багато чого іншого.

Страх виникає
легко, а позбутися його досить складно.  
Особливо важко виявити причину страху.

На думку Ч.
Дарвіна, страх допомагає вчасно помітити небезпеку й уникнути її. Завдяки йому
людина може пристосуватись до навколишнього середовища. Люди, які відчувають
страх, виживають, безстрашні – вмирають.

Опоненти
гіпотези Дарвіна вбачають у страху шкідливі для людини риси. Так, він викликає
відчуття незахищеності, а ще паралізує думку, напружує всі м’язи або навпаки
розслаблює їх – тоді в нас «підкошуються ноги». Ця емоція небезпечна для
психічного здоров’я і для життя. Виділяють лише одну адаптовану форму страху,
тобто таку, яка сприяє виживанню, – обережність, що допомагає уникнути
небезпеки.

Емоції бувають
бурхливі і стримані. Надто бурхливі емоції погано впливають на здоров’я. навіть
радість, коли вона занадто бурхлива, може зашкодити твоєму здоров’ю. намагайся
стримувати бурхливі емоції, особливо негативні. У цьому тобі допоможе аутогенне
тренування і самонавіювання.

Для віруючих
людей велику роль відіграють сповідь і молитва. Вони дають змогу послабити
емоційну напругу.

Народна мудрість
говорить: «Сім разів одміряй, один раз відріж». Це означає, що перш ніж щось
зробити, ти повинен подумати, чи не зашкодить це тобі та іншим людям.

Розум допоможе
людині контролювати свої почуття й управляти емоціями.
               

6. Бесіда.

                  
Як
ви
думаєте за допомогою чого людина може передати свій настрій, емоції,
почуття? (За допомогою музики, живопису, літературних творів.)

                  
Прослухайте
уривки музичних творів (на розсуд учителя) і скажіть: який настрій передає
даний музичний твір? Коли людині співзвучна така мелодія? Погляньте у вікно.
Уявіть, що ви композитор. Яку музику створили б ви?

                  
 Розгляньте
репродукції картини відомих художників. (Учитель підбирає їх на власний
розсуд.) Як передано почуття, настрій? Якими кольорами художник зобразив
радість та смуток?

                  
Прослухайте  поетичні твори у виконанні ваших
однокласників (на вибір учителя). Що ви відчули, слухаючи цей твір?

5.    
Тренінг емоцій.

Вчитель. За допомогою міміки та жестів покажіть
різний настрій: нудьга, сум, радість, злість. Як змінюється вигляд брів, коли
ми сердимось, радіємо, дивуємось? Як би ви зобразили настрій на папері? (Учні
малюють обличчя й коментують.)

                  
У
якому настрої перебуває дівчинка на фотографіях.


                         Фізкультхвилинка    

7. Розповіди
вчителя.

Вчитель. Почуття – це переживання, які людина
відчуває в різних ситуаціях. Тобто, думки, які з’являються в голосі, та
відчуття в тілі (почервоніли, мурашки побігли по тілі, волосся стало дибки і т.
д. )

Почуття
допомагають нам зрозуміти, що для нас добре, а що – погано. Під впливом
почуттів ми здійснюємо ті чи інші вчинки, одні з яких приносять нам радість,
задоволення, а інші – смуток, жаль, невдоволення. Наші вчинки можуть бути
добрими і поганими. Відповідно вони впливають на наше здоров’я, сприяючи його
зміцненню або руйнуючи цього.

Кожна людина
може навчитися керувати своїми почуттями. Почуття говорять про те, чого людина
хоче і чого очікує, що їй подобається. Неприємних почуттів можна уникнути, якщо
думати про наслідки своїх вчинків.

ІV. Закріплення,
поглиблення, корекція знань учнів.

1.               
Поради лікаря.

Сучасна людина
боїться втратити якусь можливість, не досягнути успіху, відстати від часу. Ця
гонитва погоня постійного напруження, а стрес є розплатою за неї. На відміну
від страху, який з’являється одразу у відповідь на небезпечну ситуацію, стрес –
результат тривалих навантажень. Він спричинюється стресорами – емоційно
важливими подіями як негативного (серйозні неприємності на роботі, важка
хвороба, нерозв’язані проблеми), так і позитивного характеру (весілля,
народження дитини). Під впливом стресора напружуються всі сили організму,
готуючи його до атаки або захисту. Цей стан супроводжується прискоренням
серцебиття, почервонінням або зблідненням шкіри, пітливістю, сухістю в роті. Це
перша фаза стресу. Людина намагається
пристосуватися до ситуації, що виникла, мобілізуючи сили організму. Так
починається друга стадія. Але довго
функціонувати при такому високому напруженні організм не може. Якщо не можна
ліквідувати причину стресу, починається третя стадія – виснаження захисної
системи. Цей етап супроводжується хронічною втомлюваністю, сонливістю або
безсонням. З’являються головний біль, розпорошення уваги, зниження апетиту або
навпаки, постійна потреба в їжі, роздратування, забудькуватість та не
пояснюване почуття страху. Ця стадія призводить до виникнення хвороб серця,
виразки, неврозів та депресій. Більшість працюючих людей у сучасному світі
постійно живуть у такому стані, що є причиною збільшення кількості інфарктів,
інсультів та інших серйозних захворювань.

Як боротися зі
стресом? Насамперед треба намагатися не допустити його розвитку. Слід
пам’ятати, що неприємності та проблеми – це супутники людського життя, яких
неможливо уникнути. Це не перші й не останні проблеми, які доведеться
вирішувати. Віра у власні сили і майбутнє допоможе або знайти вихід із
ситуації, або зуміти до неї пристосуватися. Не можна дозволити проблемі
запанувати над вами. Не треба панікувати й приймати рішення зопалу. Уважно
проаналізуйте ситуацію, розробіть план і починайте активно діяти.

2.               
Робота в зошиті.

3.               
Тренінг виходу зі стану злості.

                  
Коли
починаєте сердитися:

v   
заспівайте
веселу пісеньку;

v   
послухайте
тиху музику;

v   
пограйтеся
з м’якеньким м’ячиком;

v   
намалюйте
свій настрій;

v   
розкажіть
про свою злість рідній людині;

v   
погортайте
родинний альбом або казки;

v   
пограйте
гру «Розривання паперу».

                  
Коли
в тебе поганий настрій, візьми свою улюблену іграшку і поговори з нею.
Розпочинай так: «Я розповім тобі, чому в мене поганий настрій…»

                  
Поділіться
досвідом. Які ви знаєте шляхи впливу на емоції та вчинки людей. (Відповіді учнів.)

                  
Яку
пораду висловлює автор у вірші, для гарного настрою?

Як зробити день
веселим?

Ти прокинься
рано-рано,

лиш над містом
сонце встане,

привітайся з
ластівками,

з кожним
променем ласкавим.

Сам гарнесенько
умийся,

сам швиденько
одягнися,

підійди до тата
й мами

і скажи їм:  – Добрий ранок!

Усміхніться всім
навколо:

небу, сонцю,
квітам, людям,

і тоді
обов’язково

день тобі
веселим буде!

V. Підсумок уроку.

1. Слухання
порад вченого, доктора біологічних наук Зіновія Дмитровича Скрипника.

«У мене все
чудово-пречудово!..»

Починайте свій
день з усмішки. Станьте перед дзеркалом і пригадайте обличчя мама чи тата,
усміхніться до них. Або ж згадайте мандрівку до моря, уявіть сонячні лелітки на
хвилях. А може, спробуйте побачити перед собою хлопчика чи дівчинку з тієї
парти, на яку на уроках ви найчастіше кидаєте свій погляд…

А знаєте, що
існує гімнастика для очей? І серед інших вправ є й така: треба подивитися у
вікно й обов’язково побачити голубе-голубе небо, навіть якщо воно на цей час
вкрите найгустішими хмарами.

Намагайся
подарувати радість і вашому слухові. Пригадайте, як ходили влітку до лісу, і
постарайтеся знову почути пташиний щебет. Яку співочу пташку ви найбільше
любите?

А тепер уявіть
галявину з квітами. Намагайтеся відчути, як пахне та чи інша квітка… це також
психофізична зарядка. Для нюху.

А ще – щодо
смаку. Що найбільше полюбляєте? Полуниці? Чудово! О, як вони вам смакують! Або
подумайте про цитрини чи згадайте, які смачні страви готує бабуся. Які саме?

З вами трапилася
прикрість? Увечері? І треба заспокоїтись? А спробуйте-но порахувати, скільки
зірок на небі. Ви раптом розхвилювалися на вулиці… Підійдіть до дерева,
спробуйте порахувати, скільки листочків на одній гіллячці…

Ніколи не
втрачайте рівноваги і впевненості. А в хвилину нервувань сядьте зручніше в
крісло, заплющіть очі і хвилин десять спокійно повторюйте подумки слово «мама»
або ім’я близького хлопчика чи дівчинки. А потім скажіть собі: «Все чудово. У
мене все чудово-пречудово!..»

2.               
Бесіда.

                  
Яка
порада вам сподобалася найбільше?

                  
А
тепер скористаємося порадами вченого, щоб відчути себе чудово-пречудово.

 Домашнє завдання. Підготувати презентацію про стрес.

Бажаю успіхів!

19.04.2021

Тема: «Розвиток емоційно-вольової сфери»

Мета: формування здатності
розрізняти різні емоції людини.

(Шановний учень, ознайомся із теоретичним матеріалом та
виконай практичні вправи.

Хід уроку.

І. Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Інформаційне
повідомлення

1.Емоції – це миттєві реакції організму на
подію, людину, тварину.

В емоціях виявляється ставлення
людей до навколишнього світу, до усього, що відбувається в житті.

Позитивні емоції (радість,
захоплення, задоволення) покращують настрій, а негативні (страх, відчай, гнів,
тривога) – псують його. Не завжди людина може чітко усвідомити емоцію, що не
скажеш про почуття.

2.Почуття формуються довше
і зазвичай не зникають миттєво.
Почуття – це стійке переживання,
пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища.
Наприклад:
любов, дружба, заздрість, ворожість. Почуття виражаються через емоції. Проте
інколи буває так, що вони не співпадають, або ж навпаки суперечать одне одному.

1.               
Якщо вас насварила (емоція) мама
за якийсь ваш нехороший вчинок, то це не означає, що вона вас не любить або
ставляться вороже.

2.               
Ви любите свою собаку. (це почуття). Він погриз ваше взуття, ви розсердилися (це емоція), вона швидко
мине, але любов до вашого улюбленця залишиться.

3.               
Вам не зателефонував друг, ви образилися
(це емоція),
але дружба ( це почуття)
не зникла.

Чи потрібно
висловлювати свої почуття?

Коли
людина тривалий час переживає неприємні почуття (образу, роздратування,
злість), це шкодить її здоров’ю,  з часом
ці почуття можуть стати нестерпними, ще болючішими. Отже, треба постаратись
якнайшвидше виправити ситуацію, сказавши про це тому, хто викликає ці почуття.
Але так, щоб не образити його.  Не варто
використовувати «Ти- повідомлення» («Ти сам такий, ти дурень, ти нічого не
розумієш»). Це ображає, викликає бажання захищатися і нападати. Найкраще
висловлювати свої почуття за допомогою «Я- повідомлення». Це речення, яке
містить слова «я», «мені», «мене» і повідомляє про твою проблему та твої
почуття. «Мені не  подобається, коли без
дозволу беруть мої речі». Це не ображає, адже ти не звинувачуєш  співрозмовника, а просиш його зробити тобі
послугу.

IIIПрактична частина.

Відео на тему: «Почуття і емоції. Вияви почуттів.
Способи висловлювання почуттів». 

https://www.youtube.com/watch?v=

Вправа « Мозковий штурм»

Які бувають почуття? (приємні та
неприємні)

Назвіть приклади різних почуттів.

Д.з. Намалювати
малюнок «Милосердя я уявляю таким…»



Бажаю успіхів!

15.04.2021

Тема: «Розвиток емоційно-вольової сфери»

Мета: формування здатності
розрізняти різні емоції людини.

(Шановний учень, опрацюй теоретичний матеріал та
виконай  практичні вправи)

Хід уроку.

І. Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Інформаційне
повідомлення

Емоційно-вольова
сфера. 
В емоційній сфері
молодшого школяра зростає стриманість, переважає бадьорий, життєрадісний
настрій учня, дитина проявляє інтерес та доброзичливість до оточуючих. Водночас
емоції молодшого школяра ще дуже бурхливі, дитина легко втрачає рівновагу,
виходить з себе, схильна до афектів (Л. С. Славіна).

Основним
джерелом емоцій є навчальна та ігрова діяльність.

Вольові
якості 
молодших школярів є
основою їх систематичного навчання і водночас розвиваються завдяки йому. Воля
молодшого школяра відзначається достатньо високим рівнем довільності, яка
дозволяє йому усвідомлювати й виконувати обов\"язкові завдання, підпорядкувати
їм свою активність, керувати пізнавальними процесами, виконувати складні
інструкції та вимоги дорослих. У школярів з\"являється особлива вольова дія -
вчинок, орієнтований на інтереси оточуючих людей.

Зростає
вимогливість до себе та інших, розширюється сфера усвідомлення обов\"язків,
розуміння необхідності їх виконання.

Відео «Емоції
та почуття»

https://www.youtube.com/watch?v=

Вправа «То весело, то сумно»

Прочитай та продовж речення:

-        
 «Мені
весело, коли…»

-        
«Мені сумно, коли…»

IIIПрактична частина.

Вправи на вираження основних  емоцій

«Тренуємо емоції»

Стань похмурим , як:

-                  
осіння хмаринка;

-                  
сердита людина;

-                  
зла людина.

Усміхнися, як:

-                  
кіт на сонечку;

-                  
саме сонечко;

-                  
Буратіно;

-                  
хитра лисиця;

-                  
задоволена дитина.

Покажи, як злиться/зляться:

-                  
дитина, у якої забрали цукерку;

-                  
два барани на містку;

-                  
людина, яку вдарили.

Покажи, як злякався:

-                  
заєць, що побачив вовка;

-                  
малюк, який заблукав у лісі;

-                  
котик, на якого гавкає собака.

Покажи, як втомився/втомилася:

-                  
татко після роботи;

-                  
людина, яка підняла щось важке;

-                  
мураха, котра тягла велику паличку.

Покажи, як виглядає:

-                  
турист, який підняв важкий рюкзак;

Етюди на вираження емоцій

Етюди на вираження уваги, інтересу й зосередження

«Цікавий». Вулицею йшов чоловік і ніс у руці
спортивну сумку, з якої стирчав незрозумілий згорток. Хлопчик помітив це, і
йому дуже схотілося дізнатися, що лежить у сумці. Чоловік ішов швидкими кроками
й не помічав хлопчика. Хлопчик увесь час крутився навколо чоловіка: то з одного
боку підбіжить до нього, то з іншого і, витягаючи шию, зазирає в напіввідкриту
сумку. Раптом чоловік зупинився, поклав сумку на землю, а сам почав
телефонувати по телефону. Хлопчик присів навпочіпки біля сумки, злегка потягнув
за блискавку й зазирнув усередину сумки Там лежали лише дві звичайні ракетки.
Хлопчик розчаровано махнув рукою, підвівся й не поспішаючи пішов до свого
будинку.

 «Роздум». Хлопчик збирав у лісі гриби й заблукав. Нарешті він
вийшов на великий шлях. Але в який бік іти?

«Собака нюхає». Мисливський
собака побачив дичину та миттєво завмер у напруженій позі. Морда в нього
витяглася вперед, вуха під­нялися, очі нерухомо дивляться на здобич, ніс
безшумно втя­гує приємний дражливий запах.

«Що відбувається?». Хлопці стояли тісним колом і щось робили, схиливши го­лови вниз. За
декілька кроків від них зупинилася дівчинка. «Що там таке?» — подумала вона,
але ближче підійти не на­важилася.

«Зосередженість». Командир
сидить за столом та уважно вивчає мапу. Він обмірковує план наступу на ворога.

Етюди на вираження подиву

«Круглі очі». Одного разу
Денис побачиву під\"їзді дивну сценку й написав про це оповідання: «Я йшов зі
школи. Зайшовши в під\"їзд, я побачив, що там бігає ганчірка. Я підняв ганчірку,
а під нею виявилося кошеня».

 «Фокус». Хлопчик дуже здивувався: він
побачив, як фокусник посадив у порож­ню валізу кішку і зачинив її, а коли
відчинив, кішки там не було... З валізи вистрибнув собака.

Етюди на вираження задоволення й радості

«Зустріч із товаришем». У хлопчика був товариш. Та ось настало літо, і їм довелося розлучитися.
Хлопчик залишився в місті, а його друг поїхав із батьками на південь. Нудно в
місті без друга. Минув місяць. Одного разу йшов хлопчик вулицею і раптом по­бачив,
як на зупинці з тролейбуса вийшов його товариш. Як же зраділи вони один одному!

 «Ключ знайшовся». Хлопчик навчається в школі. Він при­ходить
додому раніше за своїх батьків, тому в нього є свій ключ від квартири. От і
зараз він дістане ключ, відімкне двері, увійде до своєї кімнати, покладе сумку,
швидко поїсть і піде гуляти... Але де ж ключ? Хлопчик шукає його й у сумці, і в
кишенях, і навколо себе на підлозі... Немає ключа! Хлопчик розхвилювався: мама
й тато прийдуть із роботи пізно, та й попаде йому за загубленого ключа. Він пішов
на вулицю й почав шукати там. Шукав він довго й, коли вже зібрався заплакати,
раптом побачив ключ під лавкою. Хлопчик схопив ключа й від радості навіть
застрибав навколо лавки, а потім, підстрибуючи, побіг додому.

«Золоті краплини».Іде теплий дощ. Танцюють бульбашки на калюжах. Із-за хмарки визирнуло
сонце. Дитина підставляє обличчя золо­тим краплям дощу. Приємний теплий літній
дощ.

Етюд виконують під музику.

         «Квітка». Теплий промінчик упав на
землю та зігрів насінину. З неї з\"явився паросток. Із паростка виросла чарівна
квітка. Ні­житься квітка на сонці, підставляє теплу та світлу кожну пе­люсточку,
повертає голівку до сонця.

«Смачні цукерки». У дівчинки
в руках уявний пакет із цукерками. Вона роз­дає їх дітям. Ті беруть по одній
цукерочці та дякують дівчин­ці, потім виймають цукерки з обгорток і кладуть їх
до рота. З виразу обличчя зрозуміло, що цукерки дуже смачні

Етюди на вираження страждання й суму

«Старий гриб». Старий гриб
от-от упаде. Його слабка ніжка майже не витримує ваги великої шапки, що розкисла.

 «Попелюшка». Дівчинка зображує Попелюшку, яка
приходить додому після балу дуже сумною: вона загубила туфельку.

«Втомлений гномик». Маленький гномик несе на плечах
велику шишку. Ось він зупинився, поклав шишку біля ніг і каже: «Я так стомився.
Я дуже заморився».

Етюди на вираження відрази та презирства

«Солоний чай». Бабуся
загубила окуляри й тому не помітила, що насипа­ла до цукорниці замість цукру
дрібну сіль. Онук захотів пи­ти. Він налив собі чашку гарячого чаю і, не
дивлячись, по­клав у нього дві ложки «цукру», перемішав та зробив пер­ший
ковток. Як гидко стало в нього в роті!

«Брудний» папірець». На підлозі лежить «брудний»
папірець. Його треба під­няти та викинути. Хлопчик гидує цим. Йому здається, що
цей папірець із туалету. Нарешті він переборює відразу, бере папірець кінчиками
двох пальців і відносить до сміт­ника.

«Брудна дорога». Хлопчик взув нові черевики та пішов
у гості до друга. Йо­му треба було перейти дорогу, де відбувалися ремонтні ро­боти,
і тому все було перекопано. Нещодавно пройшов дощ, на дорозі було брудно та
слизько. Хлопчик ішов обережно, намагаючись не забруднити черевики.

Етюди на вираження гніву

«Сердитий дідусь». До дідуся в село приїхав онук та
відразу ж пішов гуляти. Дідусь розсердився, що хлопчик пішов із подвір\"я. А
раптом із лісу прийде вовк?

Під час етюду можна використовувати
музику С. Прокоф\"єва із симфонічної казки «Петрик і Вовк» (тема ді­дуся).

«Гнівна гієна». Гієна стоїть біля однісінької
пальми (стілець). У листі пальми ховається мавпочка. Гієна чекає, коли мавпочка
втратить сили від голоду й спраги та зістрибне на землю. Тоді гієна з\"їсть
мавпочку. Вона дуже злиться, коли хтось набли­жається до пальми на допомогу
мавпочці.

«Розлючена ведмедиця».На лісовій галявині хлопчик знайшов
маленьке ведме­жа. Воно підбігло до хлопчика та почало хапати його перед­німи
лапами — запрошувати погратися з ним. Ведмежа було веселе та кумедне. Раптом
хлопчик почув голосне гарчан

VІ. Підсумок уроку. Д.з. Виконай тренувальні вправи:

Етюди на вираження страху

«Страх». Хлопчик боїться самотності. Він нерухомо сидить на стіль­ці та зі страхом дивиться на двері... Раптом в іншій кімнаті хтось причаївся, що тоді?

«Мить відчаю». Дитина приїхала з батьками до чужого міста. На вокзалі вона відстала від них. Дитина вийшла на привокзальну пло­щу. Вона в розпачі, не знає, куди піти. 

«Нічні звуки». Каченя втекло з пташника. Ніч настала, коли воно було в лісі. Пішов дощ. Здійнявся вітер. Дерева скрипіли та хили­ли гілки майже до землі. Каченяті здавалося, що його хапа­ють великі темні мокрі лапи. Довго бігало каченя лісом, по­ки не знайшло собі схованку.

У залі зменшується світло. Усі діти, крім каченяти, зоб­ражують дерева, пні. Вони набирають загрозливих поз, вида­ють страхітливі звуки. Каченя ховається в маленькій печерці (під столом).

Коли вмикають світло, етюд завершено.

Бажаю успіхів!


12.04.2021

Тема: «Розвиток уваги»

Мета: формування різних видів
уваги.

(Шановний учень, виконай тренувальні вправи із даної теми.
Завдання можна подивитись у відео.









Відео на тему: «Цікаві
завдання і головоломки для дітей та дорослих, розвиток уяви, пам\"яті, мовлення,
уважності».

https://www.youtube.com/watch?v=4GdV-112HOA

Бажаю успіхів!

08.04.2021

Тема: «Розвиток уваги»

Мета: формування різних видів
уваги.

(Шановний учень, опрацюй теоретичний матеріал та виконай  практичні вправи)

Хід уроку.

І. Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Інформаційне повідомлення
«
Розвиток уваги»

1.    Привчіть себе уважно працювати в різноманітних умовах
і навіть у шумному оточенні.

2.    Систематично тренуйте свою концентрацію уваги на
всьому взагалі, виділяючи щось конкретне.

3.    Тренуйтесь в переключенні уваги з одного предмета на
інший, виділяйте найважливіші предмети серед другорядних.

4.    Розвивайте у себе вольові якості - це допомагає у
розвитку уваги. Починайте роботу з найскладнішого, нецікавого, намагайтесь
виконати ті справи, які хочеться відкласти на пізніше. Чергуйте легкі і важкі
завдання, цікаві та нецікаві. Робіть перерви під час роботи.

5.    Частіше використовуйте гру з головоломками або в
шахмати.

6.    Постійно тренуйте свої здібності до концентрації
зосередженості уваги. Пригадайте, як у першому класі вас вчили: сядьте рівно,
зберіться, налаштуйтесь на роботу.

7.   
Кращий спосіб розвивати
увагу - навчиться бути уважними до людей.

Прийоми розвитку пам\"яті

1.    Важливою умовою гарного запам\"ятання є розуміння того,
що треба засвоїти. Для кращого засвоєння матеріалу корисно розділити його на
смислові частини, виділяючи при цьому головне і другорядне; складати план
прочитаного; запам\"ятати ключові слова; переказувати текст своїми словами.

2.    Велике значення для запам\"ятання мають почуття та
емоції. Емоційне оформлення сприяє кращому запам\"ятанню, тому що позитивне чи
негативне довше зберігається в пам\"яті ніж нейтральне.

3.    Тренуючись у запам\"ятанні, намагайтесь виконувати
задачі та практичні вправи, з використанням тієї інформації, яку необхідно
запам\"ятати.

4.    Враховуйте, чим більше видів пам\"яті приймають участь
у запам\"ятанні , тим краще зберігається та відтворюється матеріал. Тому треба
тренувати всі види пам\"яті - образну і логічну, механічну і смислове.

5.    Одне з кращих правил покращення пам\"яті - повторення.
Але важливо знати, як краще організувати повторення. Найкраще спочатку його
проводити через 15-20 хвилин. Потім краще проводити повторення через 8-9 годин
і через 24 години. При повторенні не варто перевтомлюватись, треба робити
перерви.

Пізнавальні процеси (увага, пам\"ять, мислення)
входять як складова частина в будь-яку людську діяльність. Людина народжується
з достатньо розвинутими задатками до

6. Ще
здавна відомий такий прийом запам\"ятання, як установлення асоціації між
інформацією, що необхідна для запам\"ятання, та чимось знайомим.
(
Російська фраза, наприклад:
" Каждый охотник желает знать, где сидит
фазан"- красный, оранжевый, желтый, зеленый, голубой, синий, фиолетовый -
цвета радуги ).

IIIПрактична
частина.

Вправа «Кольори-слова»

Червоний.
Зелений. Синій. Жовтий. Фіолетовий. Помаранчевий. Коричневий. Синій. Червоний.
Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. Чорний. Зелений. Синій.
Фіолетовий. Блакитний. Жовтий. Чорний. Червоний. Помаранчевий. Коричневий.

Завдання: якнайшвидше називати кольори, але не читати текст.

Вправа «Одне ціле»

Уважно розглянь картинки та знайди пару для кожної частинки зображення.

VІ. Підсумок уроку.

Отже, сьогодні ми познайомилися
з порадами для розвитку логічного мислення. Пам’ятай, що ніколи не можна
стояти на місці. Потрібно розвиватись та рухатись вперед.

Домашнє завдання. Переглянь відео "Корисні підказки 2. Володар уваги" та запиши в зошит запропоновані поради.

https://www.youtube.com/watch?v=

VІ. Підсумок уроку.

Бажаю успіхів!


05.04.2021



Тема: «Формування умінь
міркувати і доводити свою думку».



Мета: формування вміння
міркувати та спілкуватись.



(Шановний учень, переглянь, будь ласка, відео та виконай письмо
вправи з даної теми).



1.Відео «Як навчитись красиво говорити та доводи свою думку»

https://www.youtube.com/watch?v=aLF-



2.Вправа «КАТЕГОРІЇ».



 Мета: розвиток гнучкості мислення.



Інструкція:
назви якомога більше слів, що…



 Варіант А



1) означають
дерева (Наприклад, кедр, сосна, береза, горобина, яблуня, дуб тощо);



2) стосуються
спорту;



3) означають
диких тварин.



 Варіант
Б



1) означають
професії;



 2) означають водяний транспорт;



 3) означають музичний інструмент.



3.Гра «СКАЖИ НАВПАКИ».



 Мета: розвиток словесно-логічного мислення,
розширення світогляду.



Інструкція: Підбери
до запропонованого слова антонім.



Наприклад:
великий – малий.



Варіант А

1) Високо

2) Далеко

3) Боягуз

4) Початок

 5) Холодний

6) Жадібний

7) Злий

8) Новий

Варіант Б

1) Сумний

2) Швидкий

3) Потворний

4) Пустий

5) Худий

6) Розумний

7) Працьовитий

8) Важкий

Бажаю успіхів!





































































 

 01.04.2021



Тема: «Встановлення логічної послідовності подій»



Мета: формування вміння
встановлювати логічну послідовність подій.

(Шановний учень, пропоную тобі тренувальні вправи з даної теми).

https://www.slideshare.net/helenpisna/ss-55035561

Бажаю успіхів.

29.03.2021



Тема: «Встановлення логічної послідовності подій»



Мета: формування вміння встановлювати логічну послідовність
подій. 



Хід уроку.



І. Оголошення теми та мети уроку.



ІІ. Вивчення нового матеріалу.



Інформаційне повідомлення «Поради для розвитку логічного мислення»



Уміння логічно мислити —
незамінне, адже завдяки ньому можна знаходити вихід з важких ситуацій,
прораховувати свої дії на кілька кроків вперед, передбачати ворожі пастки,
знаходити коротший шлях до успіху.



Побутує думка, що логіка
властива тільки тим, в кого так званий «математичний склад розуму», а
от «гуманітарії» з логікою не дружать. Проте це абсолютно не так. Логічне
мислення може розвинути та вдосконалювати будь-хто.



Людина, яка здатна мислити
логічно, може на підставі наявної у неї інформації (нехай навіть розрізненої і
неточною), зробити правильний висновок і таким чином докопатися до істини.



Вміючи логічно мислити, ми можемо:



·                    
знайти найбільш простий і безпечний вихід з проблемної ситуації;



·                    
уникати як професійних, так і життєвих помилок;



·                    
бути на крок попереду ваших недоброзичливців і конкурентів, яких
Бог обділив логікою;



·                    
грамотно викладати свої думки, так, щоб їх зрозуміли всі
навколишні;



·                    
швидко формулювати думку, щоб не тягнути з відповіддю на
поставлене запитання і не сказати якусь нісенітницю, яка прийшла в голову;



·                    
не стати жертвою самообману і обману з боку інших людей;



·                    
легко знаходити аргументи, щоб доводити до співрозмовників
власну точку зору і схиляти їх на свій бік;



·                    
бачити помилки, які допускаєте ви або оточуючі вас люди і швидко
їх усувати.



Ігри, які допоможуть розвинути логіку



Існує ряд ігор, в які повинні
грати і дорослі, і діти, якщо вони хочуть розвинути свою логіку і вдосконалити
логічне мислення. Ось кілька із них:



1.               
Шахи. Все
просто: або ви навчитеся логічно мислити, або до кінця днів своїх ви будете
програвати в шахи.



2.               
Шашки. Ця
гра трохи простіша, ніж шахи, але теж непогано допомагає розвивати логічне
мислення. З неї можна й почати.



3.               
Нарди. Ще
одна знайома багатьом з дитинства гра, яка розвиває логіку.



4.               
Ребуси, сканворди, головоломки. Навіть
банальні кросворди підходять для того, щоб розвивати інтелект і логіку.



5.               
Монополія. Справжній
дух суперництва та розробка бізнес-стратегії.



6.               
П’ятнашки. Вам
потрібно скласти по порядку цифри, які перебувають в хаосі, маючи можливість
пересувати їх тільки вгору та вниз, вправо-вліво. Вдосконалившись, можна робити
це завдання на час.



7.               
Скреббл. Гра
працює за принципом кросворду, тільки слова складаються на ігровому полі, а у
вас є обмежена кількість букв, які ви можете додати на табло.



Вправи, виконання яких допоможе
розвинути логіку



Якщо ви серйозно вирішили
підійти до вдосконалення свого логічного мислення, то одними іграми не
обійтися. Доведеться виконувати щодня хоча б одне, а краще — кілька вправ
з цього списку:



1. Розгадування анаграм.



З букв, перемішаних в
довільному порядку, вам необхідно скласти нормальне слово.



2. Вирішення спеціальних логічних задачок.



І в інтернеті, і в книжкових
магазинах продається чимало збірників з такими завданнями.



3. Складання кросвордів або головоломок.



4. Придумайте 5 способів використання будь-якого предмета



Або ж знайдіть 5 виходів з
якоїсь ситуації.



Якщо ви лінуєтеся щодня
виконувати вправи і не є безнадійною людиною в плані логічного мислення, то
розвивати логіку можна простими способами, непомітно навіть для самого себе:



·                    
Читанням детективів. Чим
більше детективної літератури ви читаєте, тим більше ви будете розуміти логіку
дій фахівців, що розслідують злочини.



·                    
Виконуючи якусь дію. Хоч
іноді пояснюйте собі: для чого ви це робите, що буде, якщо ви цього не зробите,
яким буде результат, якщо ви помилитеся і т.д.



·                    
Навчіться писати і виконувати інші дії
лівою рукою, якщо ви правша і правою — якщо лівша.
 Так
ви активізуєте роботу обох півкуль мозку.



·                    
Візьміть за звичку щодня проводити на
свіжому повітрі не менше години.
 Так ви будете
сприяти розвитку не тільки логічного, а й інших видів мислення.



·                    
Не виконуйте одну дію довше, ніж 1
годину, постійно міняйте види діяльності.
 Це
допоможе тримати ваш мозок в тонусі і розвивати логічне мислення.



Якщо ви цікавитеся, як
розвинути логіку, значить, розумієте, що без неї вам не прожити. А оскільки
розумієте, що вам це необхідно, то, думаю, не будете лінуватися тренувати своє
логічне мислення.



IIIПрактична частина.



Вправа «Знайди помилку
художника»



Мета: Розвиток уваги та вміння аналізувати картину в цілому та
кожний її елемент окремо.



Час: 10–15 хвилин.



Хід вправи: Художники часто бувають розсіяними і, малюючи картини,
припускаються помилок, тому потрібно знайти, що ж намальовано неправильно. 




Вправа «Знайди
заховані предмети»



Мета: Розвинути увагу та навчитися із загального виділяти окремі
елементи.



Час: 5 хвилин.



Хід вправи: Подивися на малюнок та знайди, які речі заховано всередині
інших предметів.



Вправи для розвитку логічного мислення
різноманітні та цікаві. Їх можна виконувати не лише у навчальний час, а й як
розвагу. Це цікаво та захопливо! Вчитель легко може зацікавити учнів завданнями
та допомогти дітям стати успішними!



VІ.
Підсумок уроку.





Отже,
сьогодні ми познайомилися з порадами для розвитку логічного мислення. Пам’ятай,
що ніколи не можна стояти на місці. Потрібно розвиватись та рухатись вперед.



Домашнє завдання. Виконай
вправу
«Знайди зайве слово»



Мета: Навчити знаходити спільні та відмінні риси явищ чи
предметів.



Час: 5–10 хвилин.



Хід вправи:  Учень має не лише знайти зайве слово, а й аргументувати
свій вибір. Якщо важко обрати слово одразу, розберіть кожне слово у рядку: що у
них спільного, яке слово не відповідає загальній характеристиці. 



Хоробрий, злий, відважний, сміливий.

Яблуко, слива, огірок, груша.

Молоко, сир, сметана, хліб.

Година, хвилина, літо, секунда.

Ложка, тарілка, каструля, сумка.

Сукня, светр, шапка, сорочка.

Мило, мітла, зубна паста, шампунь.

Береза, дуб, сосна, суниця.

Книга, телевізор, радіо, магнітофон.



Бажаю
успіхів!



 

21.01.2021



Тема: «Збагачення словникового запасу».



Мета: розвиток і збагачення
словникового запасу дитини.



Хід уроку.



І. Оголошення теми та мети уроку.



ІІ. Вивчення нового матеріалу.



Інформаційне повідомлення «5 порад
як збагатити словниковий запас»



Багатий словниковий запас, якщо ти не дуже любиш читати –
 це реально.



Для цього варто скористатися п’ятьма порадами:



1.Спілкуйся із грамотними людьми, чия мова багата
різноманітними художніми засобами
.



Саме такі розмови принесуть користь у вивченні нових слів.
Оточи себе такими людьми і піддавайся їхньому впливу. Таким чином ти зможеш
перейняти їх досвід.



2.Не бійся запитати значення слова.



Дуже часто ти зустрічаєшся у повсякденному житті, із
словами, які ніби і знаєш, але достеменно їхнього значення не розумієш. Не бійся
у такому випадку уточнити, що ж це слово означає. Це допоможе тобі розвивати
активний словниковий запас.



3.Переказуй зміст фільмів або розповідай історії з життя.



Недостатньо лише слухати певні слова, потрібно вживати їх у
своєму мовленні. Думаю, твоїм друзям буде цікаво допомогти тобі перевірити
ефективність цих порад.



Пропоную
цікаву вправу:



§    
Прочитайте текст.



Весна. Жваві ластівки метушливо й весело клопочуться коло
свого  гнізда. В  одчинене  вікно  доносяться  в 
хату  з  палісадника пахощі  від  бузкового 
цвіту. 



В  кімнаті,  прикрашеній  кретоном і
обставленій м’якими  будуарними меблями  з явною претензією на
кокетування, не дивлячись на ясне сонячне сяйво, горить перед 
овальним  люстром  на  столі  лампа. 



На  кріслі  сидить  перед нею молода, струнка
панночка, русява, з кирпатеньким носиком і трошки примруженими короткозорими
очицями, що виблискували  часом  задерикуватим  вогником.



Панянка  нагріває  на  лампі 
металеві  частини  ручки  до  писання  і 
на  ній  закручує  спереду кучері.



 За  спиною 
в  неї  стоїть  із кофточкою  в  руках  дівчина
років  тринадцятьох, що,  видко,  вчасно прибула  з 
села.



Випнуті від худорлявості лопатки не дозволяють дати  їй
цих років,  її каштанове  волосся,  що,  вигорівши 
на  сонці,  змінило  яскравість свого кольору, причесане 
гладенько  і  заплетене в одну тоненьку кіску  з 
червоним  кісником;  на  блідому,  трохи 
вилицюватому, але  з  правильними  рисами  личку 
тремтить  вираз  полохливості й переляку.



Коло вікна на канапці напівлежить зовсім уже одягнена до
виходу, доволі повна чорнява панна, трохи старша за русяву панянку  і,
видко по схожості, сестра  її. Вона нетерпляче б’є парасолькою по
черевиках  і нарешті не витримує:



— Та цьому кінця немає! Сиди й чекай! Чому ти не купиш
завивалок? Не  надокучить  хіба  морочитись  із 
цими  ручками:  чадить  завжди?.. Навіть відчинене вікно не
допомагає.



 — А ти вийди, хто
тебе тримає? — огризнулася білявенька.



— Ой! Ось тільки через тебе обпекла пучку!.. Купи! Стану я
на дурниці викидати  гроші…



—  Дивно,—  усміхнулася  недбало 
чорнява,—  з  одного  боку стільки претензій щодо вбрання і
всіляких нісенітничок, а з другого —  скупість на шага…



— Справа йде не про нісенітнички, а про витонченість та
порядність,— підкреслила білявенька,— що про них ваша милість і тями не має;
адже ж вам байдуже вийти на вулицю і в подраних рукавичках,  і в
невичищеній кофточці,  і з кучмою, що стирчить з пом’ятого капелюха… Адже
ж ви з лінощів не подбаєте про себе,  так що  іноді  сором 
іти поруч…



 — І не ходи! —
відповіла байдуже чорнява.



— Хто тебе прохає? А я не  стану на цю порядність
витрачати половину життя…



 — А звісно, на романи
з цигарочкою приємніше витрачати час?



 —  Атож, 
значно  приємніше:  менші  принаймні  витрати  на
жовч…



— Подумаєш, яка добротлива! — заперечувала ущипливо русява й
роздратованим рухом шпурляла шпильки, прищіпки й папільотки.



— Чорти прокляті! Ніяк не тримаються… стирчать… Де це довгі
шпильки? Завжди закинуть… Це ти  їх, Наталю, береш, щоб напихати в 
гільзи  тютюну



§    
Спробуй переказати його якомога
детальніше, використовуючи всі епітети, метафори та інші художні засоби, які зустрічаються
в даному тексті.



§    
Прочитай його ще раз.



§    
Знову спробуй переказати.



§    
Тренуйся до того моменту, коли не
відтвориш його найяскравіше та найбагатше



4.Вивчай вірші.



Це тренуватиме не лише вашу пам’ять, але й збагатить
словниковий запас, бо промовляючи слова, ти мимоволі їх запам’ятовуєш .



5.Введи власний блог.



Якщо тобі важко говорити або публічно виступати, спробуй
писати, намагаючись як найяскравіше оформити свої думки. Написання дасть тобі
більше часу, щоб обдумати слова, які вживатимеш та речення, які з них
складатимеш.



III. Практична частина.



Вправа «Словник прикметників»



Мета: з’ясування наявності у словнику дитини прикмет­ників,
а також для збагачення прикметникового словника.



Хід вправи: Назви та запиши ознаки предметів.



Які на смак ці продукти?



Цурок, сіль,
лимон, цибуля



Якого кольору ці продукти?



Лимон, апельсин,
огірок, помідор, слива, кавун.



Які основні риси характеру у цих тварин?



собака;



лисиця;



заєць;



ведмідь.



VІ. Підсумок уроку.



Отже, сьогодні ми познайомилися з порадами для розвитку словникового запасу.



Пам’ятай, що ніколи не можна
стояти на місці. Потрібно розвиватись та рухатись вперед.



Домашнє завдання. Підготувати повідомлення на тему: «10 книг, щоб покращити словниковий запас або почати спілкуватися
солов’їною мовою»



Бажаю успіхів!

18.01.2020 р.



Бібліотечний урок



«Елементи книги» 



Мета: Ознайомити учня з основними елементами
книги, видами і способами оправи книги, з назвами структурних частин книжки.



Хід уроку.



І. Оголошення
теми та мети уроку.



ІІ. Вивчення
нового матеріалу.



Розповідь вчителя



Кожна книга, що
потрапляє до наших рук має свій “верхній одяг”. Сьогодні на уроці ми
познайомимося з основними елементами книги, що і складають книжковий “одяг”.
Отже давай візьмемо книгу і уважно її розглянемо.(Використовуються різні
книги). 

1.Паперова обкладинка, що одягається на палітурку називається -  суперобложка. Іноді
робиться цупка паперова обложка без назви і прізвища автора, а всі дані про
книжку друкуються на суперобложці.



Як правило,
книги великого об’єму мають тверду картонну
палітурку
, обклеєну із зовні папером або тканиною. Якщо подивитися на книгу
з низу, то можна побачити із під спинки
барвисту чи одноколірну стрічку - каптал.



Він
використовується для того, щоб прикрасити книгу і приховати загин тканини спинки та тонку картонну смужку – відстав, яка використовується для
того, щоб спинка була твердою. Каптал
наклеюється зі сторони верхнього і нижнього обрізів книги.



В книгах,
виданих на хорошому папері і в красивій палітурці, іноді є стрічка-закладка,
яка називається лясе.



Оглянувши книжку
із зовні, перейдемо до її внутрішньої частини.

2.Відкривши палітурку, ми побачимо
подвійний лист паперу, ліва сторона якого приклеєна до внутрішньої сторони
палітурки, а права – вузенькою смужкою до першої сторінки книги. Такий же лист
є і в кінці книги, але ліва сторона приклеєна до останньої сторінки книги, а
права – до палітурки. Цей подвійний лист називається форзац. Він служить для з’єднання палітурки з книжковим блоком. Деякі форзаци роблять з малюнками, тема яких
відповідає змісту книги.

Фронтиспис – це
малюнок, розташований поруч з титулом, на лівій сторінці. Він відображає
характер усієї книги або є ілюстрацією до найважливішого епізоду. Це може бути
також і портрет автора або головного героя твору.



3.Всі книги
складаються із листків, складених в зошити. Такі зошити у кількості 4-6 штук складають
книжковий блок.



Кожний зошит
книги має свій порядковий номер, позначений дрібним шрифтом в лівому нижньому
куті першого листка. Ця нумерація називається сигнатура, наявність якої допомагає правильно підібрати зошити при
оправі.



Перша сторінка
книги називається титульний лист і
містить основні дані про книгу: прізвище та ініціали автора, назву книги, назву
видавництва, рік видання.



Остання сторінка,
або зворот титульного листа містить всі вихідні дані повністю.

III. Практична частина



Виконати тест до уроку.



 «Елементи книги»



І варіант 



І рівень



1. На звіть 3 елементи книги:



а) форзац;



б) абзац;



в) суперобложка;



г) титульна сторінка;



д) книжковий блок.



2. Що таке фронтиспис?



а) ілюстрація про найголовніше, що є в книзі;



б) коротка розповідь про книгу.



3. Визначте професії людей,
які працюють над створенням книги (5):



а) письменники;



б) художники;



в) редактори;



г) складачі;



д) бібліотекарі;



е) друкарі.



 II рівень



1. Де можна знайти  основні дані про книгу: прізвище та ініціали автора, назву книги, назву видавництва, рік видання?



а) титульний лист;



б) фронтиспис.



ІІІ рівень



1. Що таке суперобложка?

VІ. Підсумок уроку.

Отже, сьогодні ми познайомилися з основними елементами книги: суперобложка, форзац, книжковий блок. Знаючи як побудована книга ти легко зможеш її відремонтувати. А як саме це зробити ми поговоримо на наступному уроці.

Бажаю успіхів!

14.01.2020 р.

Тема «Бібліотечний урок»

Мета: Ознайомити
учня з історією виникнення книги.

Відео "Як твориться книга"

https://www.youtube.com/watch?v=9_i7CS1WDYw&ab_channel=AndriyZ.


Презентація на тему: "Як берегти книгу?"




















Шановний учень, переглянь, будь
ласка відео, презентацію та виконай домашнє завдання: 
склади поради для учнів «Як користуватись книгою».

Бажаю успіхів!

11.01.2020 р.



Тема «Бібліотечний
урок»



Мета: розширити знання про бібліотеку,
популяризувати читання літератури, розвивати комунікативну компетентність,
сформувати щоденну потребу у читанні книг, пропагувати книгу як джерело знань,
сприяти духовному збагаченню особистості, підвищення культурного рівня,
розвивати інформаційну грамотність.



Привітання. «Непосиди». Японці – кланяються. Чим поважніша
персона, з якою вітаються, тим нижче та повільніше поклон. Говорять: «День
настав!»



Давай і ми так
спробуємо.



Інформаційне
повідомлення



Книга – вікно у світ. Ніщо за силою не
можна порівняти з нею. Але, щоб зрозуміти зміст книжки, думки своїх улюблених
поетів і письменників, потрібно постійно працювати і не шкодувати на це ні
часу, ні сил.

Уміння вдумливо читати книгу збагатить ваше
життя, зробить його цікавішим і наповненим.



Кожна книга – це мудрий, чесний друг.



Читаючи ви і самі стаєте розумнішими,
сильнішими, добрішими.



Сьогодні ми поринемо у цікаву мандрівку, у
країну де живуть тільки розумники, які все добре знають і вміють, а тому –
життя в цій країні незвичайне і цікаве.



Ми відправимося в далеке і нелегке
плавання. Дійсно книга, як корабель в океані знань, а океан цей дуже великий.



Звичайно океан буде найбурхливішим із усіх
океанів, які існують на землі. А подорож наша буде на  кораблі.



Якщо трішки
пофантазувати, то можна уявити, що наша бібліотека, це книжковий острів.  На цім острові є вулиці, площі, перехрестя,
будинки і навіть «книжкова лікарня». У будинках – стелажах, на поверхах –
полицях мешкають книги. До речі, у кожній книги, як і у людини, є своя адреса,
певне місце проживання – місце на полицях стелажах. А роль паспортного столу
або адресного бюро виконує каталог (слово грецького походження, що означає
«перелік книг»), у якому є детальна інформація про кожну книжку, що мешкає у
цьому чарівному місці. Вся інформація про книгу записана на каталожній карточці
і знаходиться у певному ящику каталогу. Отже, бібліотека (у перекладі з грецької) – місце, де зберігаються книги.
І розміщуються вони в чіткому порядку, кожна на своєму місці, для того, щоб вам
в будь – який час дуже швидко можна було знайти потрібну книгу.



     Цікавинки



- Кількість
книг, яку може прочитати людина за все своє життя, не перевищує 6 – 8 тис.,
якщо читає щоденно по 50 сторінок. 



-Одна
з найбільших бібліотек світу – Національна бібліотека Конгресу США, її
книжковий фонд 4 млн. примірників.

Релаксація. Вправа «Сонячний зайчик»



Хід вправи:
дитині пропонується заплющити очі та під словесний супровід психолога уявити
собі сонячного зайчика.



Психолог: -
Сонячний зайчик зазирнув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю,
ніжно погладь його долонями: на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на
підборідді. Погладжуй ніжно, щоб не злякати. Погладь голову, шию, руки, ноги…



Він скочив тобі
на животик – погладь його там. Сонячний зайчик любить тебе, подружися з ним.



Вікторина



Дерево – не дерево, а листки має.
(книга)



Заклад, у якому зберігаються та
видаються для тимчасового користування книги (бібліотека).



Де створюються книги. (У друкарні)



 Хто ілюструє, оформляє книги? (художники -
ілюстратори)



Що швидко в книзі допоможе знайти оповідання? (Зміст)



Де починається життя книги? (В лісі)



В школі ти учень, учениця, а хто ти в бібліотеці? (Читач) 



З чого починається книга? (З обкладинки)



Чого боїться книга? (Дощу, вогню, брудних рук)



На чому в бібліотеці зберігаються книги? (На стелажах) 



Як називають людину. Яка працює в бібліотеці?
(бібліотекар)



 Як
називається бібліотека, яку збирають удома? (домашня)



 Картка, у
яку записуються дані читача і ведеться облік книг. (формуляр)



Людина, яка відвідує бібліотеку? (читач)



Бібліотека, яка обслуговує вчителів і учнів?
(шкільна)



Як називаються книги,за якими учні вивчають
навчальний предмет? (підручники)



Магазин, у якому можна придбати книги.(книжковий)



Що зберігаються в шкільній  бібліотеці?(підручники, книги, газети і т.д.)



Головний обов’язок читача бібліотеки? (повернути
вчасно книгу)



На книжкових полицях багато книжок. Хто допоможе
розібратися в цьому книжковому царстві?(бібліотекар)



Назвіть два основних правила збереження
підручників.(якісно обгорнути цупким папером,мати закладку)



Малюнок у книзі.(Ілюстрація)

Домашнє завдання. Підготувати
повідомлення на тему: «
Національна бібліотека Конгресу
США»

Бажаю успіхів!




Комментариев нет:

Отправить комментарий